Skip to main content
Alina Reznitskaya og Ian A.G. Wilkinson (Praksisbog)
Viser hvad lærere kan gøre for at skabe reflekterende, argumenterende samtaler blandt eleverne. Bogen anbefaler og viser veje og måder til læreren at stille sig uden for centrum af en klassedialog, ikke styre hvad eleverne har brug for at undersøge men nøjes med at styre dialogens processer. Bogen viser hvad undersøgende dialog er gjort af og har mange fine eksempler på praksisser og ting læreren kan gøre, øve og aftale med kolleger for selv at udvikle undersøgende dialoger. Reznitskaya og Wilkinsons enorme bidrag er især deres samarbejdsredskab og redskab til den individuelle lærer for at observere og praktisere i sin egen undervisning: ART, Argumentation Rating Tool (AVR på dansk: ArgumentationsVurderingsRedskab i Høegh 2018). 

Wilkinson et al. (2017) (Forskningsartikel)
Toward a more dialogic pedagogy: changing teachers’ beliefs and practices through professional development in language arts classrooms. Language and Education 31: 1, p: 65-82.
Viser og diskuterer forskningen i projektet om Argument Literacy og hvordan de har abrejdet sammen med lærerne. De diskuterer fx om man som lærer er nødt til have ”evaluativ” holdning til viden (epistemologi), at viden aldrig er fikseret men altid under forandring, for at kunne processere undersøgende dialoger blandt eleverne.


Peter Worley (Praksisbog) 
Tænk højt med dine elever: 25 sessioner der får hele klassen med
I bogen introduceres feltet Filosofi med børn og konkrete teknikker man kan bruge når man skal facilitere en filosofisk dialog. Bogen indeholder desuden en række sessioner som kan bruges sammen med børn i alle aldre.  


POETISK PÆDAGOGIK - Sprogrytme og mundtlig fremførelse som litterær fortolkning - Forslag til ny tekstteori og til pædagogisk refleksion (ph.d.-projekt)
Tina Høegh

Mundtlig fortolkning af litteratur og interaktiv respons er et mangeårigt studie af litteraturundervisning og tekststudier generelt i alle fag. Oplæsning og performance af tekster giver syn for sagn og lyd for meningen af de mange betydninger, kulturer og stemmer der gemmer sig i skriftlige tekster. Når vi læser op, lærer vi holdninger og stemmer i teksterne at kende, karakterers og fortælleres holdninger og følelser. Dvs. at vi nødvendigvis tolker teksten for at give den lyd, og så kan vi dele og diskutere disse tolkninger – de bliver hørbare. Og vi kan lege med, ændre og forstå hinanden forskellige tolkninger. 

Sidst opdateret: 29.08.2021