Skip to main content

Ressourcer

Forskningsnetværk

  • ARLE SIG Dialogic Teaching

    ARLE (International Association for Research in L1 Education) har en Special Interest Group for dialogisk læring, undervisning og bedømmelse der tager udgangspunkt i modersmålsfaget.

  • Filosofi i Skolen

    Filosofisk dialog er faciliterede samtaler som kendes fra feltet Filosofi med børn hvor deltagerne i fællesskab undersøger åbne spørgsmål. I projektet Filosofi i Skolen er vi interesserede i hvordan denne type samtaler påvirker elever, lærere, faglighed og klasserum, men vi arbejder også med filosofisk dialog i andre sammenhænge (fx professionelle fællesskaber, i dagtilbud og i ungdomsuddannelser).

  • SOPHIA

    European Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children

Bøger og artikler

Centre

Personer

Ph.d.-projekter

  • Eva Dam Christensen

    Kritisk undersøgende samtaler i elevernes gruppearbejde i skolen - et didaktisk designeksperiment i udskolingselevers faglige gruppesamtaler i danskfaget (afsluttet 2021)

  • Julie Marie Isager

    Hvis du vakler, er der ridser i lakken - mundtlige dansk studentereksaminer fra elevperspektiv (afsluttet 2021)

Videoer

  • Film om Dialogisk undersøgelse i Forskning, Praksis og Skoleudvikling på EMU’en

    Tre film fortæller i kort form om 1.noget af den forskning man kan anvende som underviser hvis man ønsker at udvikle dialogisk undervisning yderligere, 2. om de praksiserfaringer der allerede er i gang, her på et gymnasium, nemlig Fredericia, og 3. om hvordan projektledelse og skoleledelse støtter lærernes arbejde i teams og projektgrupper om dialogisk udvikling.