Relevant Forskning & Samarbejdspartnere

Manchester Center for Gotiske Studier

Manchester Center for Gotiske Studiers mission er at fremhæve studiet af det gotiske både nationalt og internationalt samt at arbejde på tværs af aldersgrupper og forskningsniveauer. Deres research spænder over det gotiskes historie, fra den første selv-udnævnte gotiske fortælling fra 1764 til nutidige film og tv-produktioner. Deres forskere specialiserer sig i forskellige perioder og medieformer, der komplementerer hinanden; fra 18- og 1900-tals prosa, poesi, drama og arkitektur til det 20. og 21. århundredes gotiske litteratur, film, TV og videospil.

De er i sommeren 2019 vært for den prestigefyldte ’International Gothic Association’.

Se mere om deres arbejde her eller læs deres udgivelser.

 

Instrumental Narratives: The Limits of Storytelling and New Story-Critical Narrative Theory

iNARR, Academy of Finland, 2018–2022 udvikler idéer og analytiske instrumenter, der vil udruste forskere, professionelle grupper og ikke-akademiske publikum til at navigere i nutidens sociale og tekstuelle miljøer, der er domineret af story-telling. iNARR sætter kontemporær litterær fiktion i dialog med de manipulative fortællinger, der spredes rundt omkring på internettet, med hensigt at afsløre det tvivlsomme forhold som nogle narrativer har med identitet, sandhed, politik, og komplekse systemer såsom klimaforandringer. Fællesskabet er styret fra Tampere Universitet, med under-projekter i Tampere, Turku Universitet og Helsinki Universitet, som leder sit eget hold og organiserer egne events. 



Thomas Enemark Lundtofte
Ph.D. studerende i Medievidenskab på SDU, Odense.

Thomas forsker i børns praksisser med medier. Dette indefatter digitale teknologier såvel som film og TV, litterære tekster, legetøj, etc. Han stiler efter at forstå, hvad børn selv finder meningsfuldt, og dette perspektiv har ledt ham til at fokusere på legepraksisser i det meste af hans forskning. At lege er tæt forbundet med at fantasere og udvisker grænserne mellem, hvad der er muligt, og hvad der ikke er. Medier og digitale teknologier er en del af disse kulturelle praksisser - på tværs af alderssegmenter - og giver os muligheden for at fantasere for os selv og sammen i grupper af varierende former og størrelser. 



 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies