Imagining the Impossible

Imagining the Impossible er ledet af Rikke Schubart fra SDU og forener tre danske uddannelsesinstitutioner med internationale partnere fra USA, Storbritannien og Australien.

Imagine the Impossible samler 13 forskere, der arbejder med fiktion i medier (TV, film, spil og litteratur), spil (virkelige og virtuelle) og produktionsdesign i spil og film. Vi samler teorier fra humanvidenskaberne med biokulturelle, evolutionære og kognitive teorier. For os tilbyder den fantastiske fiktion imaginære spil og kognitiv meta-tænkning. Netværket spørger hvorfor det fantastiske er eksploderet i den aktuelle underholdningsindustri, hvordan og hvorfor vi leger med – skaber, designer og bruger det fantastiske, og hvorfor det fantastiske er adaptivt og vigtigt for den menneskelige eksistens. Vi bruger en bred definition på det fantastiske som historier, der har et ontologisk skred, og herved gør det umulige muligt. Vi inkluderer alle fantastiske sub-genrer, såsom overnaturlige gysere, eventyr, science-fiction, fantasy og superhelte.

I dag regerer det fantastiske i underholdningen. Men for ikke så længe siden var det fantastiske ringagtet. Siden filmserier som Harry Potter (2001-2011) og The Hunger Games (2012-2016) har bevist apellen til et mainstream-publikum, har serier som The Walking Dead (2011-) og Game of Thrones (2011-) gjort det fantastiske til det nye sort og film som The Shape of Water (2017), Wonder Woman (2017) og Black Panther (2017) gjorde, hvad industrien troede var umuligt: Vandt oscars og gjorde kvinder og afro-amerikanere til blockbuster-materiale.

Vores mål er at være en interdisciplinær indsatsgruppe som skaber en fælles teoretisk platform for et studie af det fantastiske. En platform, hvor vi samler styrkerne i søgen efter svar. Vi producerer en interdisciplinær teori om det fantastiske og i slutningen af 2020 skriver vi en stor fælles projektansøgning.







Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies