HC Andersen og Filosofi med børn

Den grimme ælling?

Deltagere i delprojektet

Lektor Anne Klara Bom, HC Andersen Centret
Lektor Caroline Schaffalitzky, Filosofi

 

Projektets grundidé

Dette projekt handler om hvordan filosofisk dialog kan bruges som en ressource i forbindelse med undervisning i HC Andersens eventyr i skolen.

Det at eventyrene er så kendte som de er, kan nemlig gøre det til en udfordring at undervise i dem, fordi populære forståelser af historierne, deres ’oplagte’ morale og sammenhæng med HC Andersens liv, kan stå i vejen for en åben læsning med plads til det flertydige og forskellige fortolkninger.

I dette projekt foreslår vi at imødegå udfordringen gennem filosofiske dialoger. Det velkendte udgør dog også en udfordring her, og at lave godt undervisningsmateriale kræver blik for både det litterære og det filosofiske og for balancen mellem de to.

 

Eksempel på materiale til filosofisk dialog

Hent manual til Den grimme ælling til mellemtrin og udskoling.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies