Inspiration og ressourceeksempler

Meningen med Filosofi med børn er at børnene selv skal filosofere og ikke bare høre om andres tanker. Der findes dog mange forskellige tilgange inden for feltet og det kan være vanskeligt at navigere i udgivelserne på området.

 

Som dansk introduktion, anbefaler Filosofi i Skolen Peter Worleys bog "TÆNK HØJT" fra 2019.  Den passer til en dansk skolekultur og giver den bedste hands on-vejledning. Og selvom den har fokus på skolen i eksempler og materialer, er det præcis de samme teknikker som kan anvendes til at understøtte filosofisk dialog i uformelle læringsfællesskaber, i faggruppen eller i børnehaven. Du kan læse mere om bogen her.

 

Hvis du gerne vil have et indtryk af hvordan en filosofisk session kan foregå, kan du se denne introduktionsvideo  som viser de første par minutter af en af vores sessioner.

 

Hvad kan en session handle om?

De emner man her kan arbejde med, spænder bredt og kan måske bedst beskrives som "alt det man ikke kan finde svar på ved at slå op i et leksikon". For eksempel: Hvordan deler to personer en hindbærsnitte på en retfærdig måde hvis den ene har betalt? Skal man altid sige sandheden? Hvornår vælger man frit hvad man vil? Hvad er tal? Hvad ville du gøre hvis du var usynlig?

 

 

En session med filosofi med børn tager udgangspunkt i en stimulus som kan være en fortælling, en film, udvalgte genstande eller andet som kan bruges som udgangspunkt for at stille et spørgsmål der kan få diskussionerne i gang. Underviseren faciliteter, men  deltager ikke selv i diskussionen som er styret af regler for hvornår og hvordan man må tale.

 

Inspirationseksempler

Her er hjemmesider hvor man kan hente gratis materialer og se eksempler på hvordan man i praksis kan afholde filosofiske sessioner med børn:

 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies