Menu

Forskningsprojekter

(ordnet alfabetisk)

The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education
Projektleder: Professor Sylvi Penne, Høgskolen i Oslo.
Lesing av fagtekst som grunnleggende ferdighet i fagene. Projektet er afsluttet.
Projektledere: Professor Dagrun Skjelbred og professor Bente Aamotsbakken, begge på Høgskulen i Vestfold.

Læringsressursar og skriving i tekstkulturar i utdanningane.
Projektleder: Professor Bente Aamotsbakken, Høgskulen i Vestfold.
Assisterende projektleder: Norunn Askeland, Høgskulen i Vestfold.

Multimodalitet, leseopplæring og læremidler. Projektet er afsluttet.
Projektleder: Professor Elise Seip Tønnessen, Universitetet i Agder.

RESPONS [hjemmeside under etablering]
Projektleder: Professor Atle Skaftun, Universitetet i Stavanger.

Projektperiode: 2015-2017.

RESPONS står for Responsive literacy practices in digitalized classrooms. Projektet er støttet af Det norske Forskningsråd og løber fra 2015-2017. Det ledes af professor Atle Skaftun i samarbejde med Lesesenteret i Stavanger, Randaberg Kommune, Sør-Trøndelag University College og Syddansk Universitet. Nikolaj Frydensbjerg Elf (medlem af forskergruppen i Faglighed og skriftlighed) er indskrevet i projektet som samarbejdsressource og skal være gæsteforsker tre måneder i 2015-2016. Forskningsmiljøet omkring Faglighed og skriftlighed på Syddansk Universitet vil også være vært for miljøskifte for forskere i RESPONS.

SKRIV
Projektet er afsluttet.

Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag.
Projektleder: projektkonsulent, ph.d. Lene Storgaard Brok i samarbejde med leder af Videncenter for læsning Klara Korsgaard og projektkonsulent Mette Bak Bjerregaard.

Ellen Krogh er konsulent i metodespørgsmål for projekt Skrivedidaktik på mellemtrinnet. Nikolaj Frydensbjerg Elf og Ellen Krogh er derudover medlemmer af projektets følgegruppe.

TOKIS
Projektet er afsluttet.
TOKIS står for Text- och kunskapsutveckling i skolan.
Projektleder: Professor Per Ledin, Örebro universitet.

WIDE
Writing to learn in digital environments (WIDE). Svensk betegnelse: Skriva för att lära i digitala miljöer.
Projektleder: Ola Knutsson, Stockholm University.

Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning, også omtalt som Normprosjektet). Ved Synnøve Matre og Randi Solheim. 

Demonstrationsskole.dk. Ved bl.a. Læremiddel.dk

Error while rendering view [CookieWarning].