Skip to main content

Billedkunst

Efter 5. klasse - billedanalyse:

Billedfunktion:

  • Eleven kan analysere billeders funktion i en given kontekst
  • Eleven har viden om billeders kommunikative funktion

Analyse: 

  • Eleven kan analysere multimodale produktioner fremstilling
  • Eleven har viden om multimodale teksters formål og struktur og grafiske og layoutmæssige elementer

Tegningerne har haft en helt særlig funktion, i og med de har haft til formål, at børnene fik bearbejdet de grusomme oplevelser, de havde under 2. Verdenskrig. Eleverne kan analysere tegningerne og udstillingen:

➢ Hvad er det primært tegningerne udtrykker?
➢ Hvordan bruges farverne på tegningerne?
➢ Vælg en tegning og beskriv, hvem der er på, hvad de gør, og hvordan barnet udtrykker sine oplevelser.
➢ Udvælg fire tegninger som skal indgå i en collage, med tekster til, hvor eleverne skaber en fortælling ved at inddrage flere modaliteter.

 

(Udarbejdet af Astrid Danielsen)

Sidst opdateret: 08.03.2017