Kina og Danmark udveksler erfaringer med HR og talentudvikling

Dr. Wu Gao fra Nanjing University of Science and Technology gæstede SDU for sammen med adjunkt Jesper Raalskov at udvikle et forskningsprojekt, der skal afdække virksomheders arbejde med talenter og HR i hhv. Kina og Danmark.

Af Tina Højrup Kjær, , 01-01-0001

Kinesiske Dr. Wu Gao fra Nanjing University of Science and Technology gæstede i sidste uge SDU Kolding, hvor hun og adjunkt Jesper Raalskov arbejdede sammen på at udvikle et forskningsprojekt, der skal afdække virksomheders arbejde med talenter og HR i hhv. Kina og Danmark.

"Hun har været her for at lære, hvordan vi arbejder med HR i Danmark", forklarer Jesper Raalskov, "så vi har bl.a. været på virksomhedsbesøg, for at Wu Gao kunne få et indblik i det danske arbejdsmarked og måden, vi arbejder med talentudvikling og HR på."

"Wu Gao var positivt overrasket over, hvordan vi i Danmark er organiseret i fagforbund, og hvordan vi har regler og love for arbejdsmarkedet, og jeg ser frem til at lære mere om måden, de arbejder med HR og talentudvikling på i Kina, for jeg er sikker på, at begge lande kan lære noget af hinanden", lyder det fra Jesper Raalskov.

Den kinesiske forsker samarbejder med flere forskere ved SDU Kolding i forbindelse med INP-projektet ”Exploring the multi-level phenomenon of nascent entrepreneurship”, der et samarbejdsprojekt mellem Nanjing University of Science and Technology og Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU.

Som udspring af projektet er ph.d.-studerende Hui Zhang på besøg i Kolding i et helt år, hvor hun bl.a. forsker i stereotypering af iværksætteri som noget maskulint, hvilket skaber frygt i kvinder, der efterfølgende vurderer deres forretningsmuligheder mindre attraktive, og som så igen er med til at reducere antallet af kvindelige iværksættere. Dette samarbejde foregår sammen med professor Kim Klyver og lektor Mette Søgaard Nielsen.

Redaktionen afsluttet: