Cand.merc.'er skaber smidige arbejdsgange i skrædderi

Et uniformsskrædderi fra Sønderborg har fået midler fra Innovationsfonden til at ansætte en akademiker i et udviklingsprojekt. Det blev Stefanie Nielsen, som fik jobbet.

Af Stine Charlotte Hansen, , 26-09-2018

Da Stefanie Nielsen faldt over et jobopslag fra Atelier 2000 Uniforms-skrædderi, lagde hun særligt mærke til ordene forandringsledelse og logistik.

Det ville hun gerne arbejde med, og hun søgte og fik projektstillingen. Et halvt år senere har hun skabt mere overblik i den lille sønderjyske skræddervirksomhed, der blandt andet syer gallauniformer til Forsvaret, og er det eneste sted i Danmark, som syer præstekjoler. 

Stefanie Nielsens første opgave var at gøre status over lageret. 

- Det gjaldt alt fra at tælle knapper til at lave metermål på stofferne.  Indtil nu har varebeholdningen været delt i råvarer og færdigvarer, men varerne ligger ikke det samme sted, så man skal gå frem og tilbage, når man tæller, fortæller Stefanie, som har læst cand.merc. i styring og ledelse på SDU.

- Derfor har jeg lavet en ny inddeling i zoner, og nu har jeg lavet et nyt arbejdsark til dem til næste år.

En arbejdsplads med specialviden

Hun finder måder at optimere samarbejdet i virksomheden på, for når en arbejdsgang bliver mere smidig, er der bedre tid til andre opgaver.

De første tre måneder arbejdede hun som kontorassistent for at lære virksomheden at kende. 

- Det giver god mening, for så har jeg forståelsen af, hvad der sker, og af arbejdsgange og opgaver. Så virker jeg ikke bare som en ekstern konsulent, som kigger på det hele udefra, siger hun.

I en virksomhed, der er så specialiseret som Atelier 2000, skal medarbejderne have et stort kendskab til det faglige. Stefanie arbejder tæt sammen med de andre, så hun også kan tage højde for det.

- Jeg ved jo ikke, hvor længe det tager at få rettet gradstegn eller en distinktion for eksempel. Eller hvor hurtigt, vi kan reparere en præstekjole, som er gået i stykker, forklarer Stefanie.

Mennesket skal være med i forandringer

Stefanie ser sin rolle som den, der stiller konstruktive spørgsmål om, hvordan og hvorfor de ansatte håndterer opgaver som de gør. 

Når Stefanie peger på en udfordring, er det bedst, hvis de andre også er med til at foreslå løsninger.

- Noget af det mest spændende er at kombinere teorien med det praktiske. For mig er det meget vigtigt, at mennesket skal tænkes med. Jeg vil gerne drage de andre ind i processen, så det ikke bare bliver mig, der foreslår tingene, siger hun.

Foto: Stefanie Nielsen er højtuddannet og har gjort en forskel for den smv, hun er ansat i.

Virksomheden har indført tavlemøder

Et af værktøjerne til at øge virksomhedens effektivitet, så arbejdsfordelingen bliver klar, og opgaverne ikke ryger frem og tilbage mellem de ansatte, er tavlemøderne.

- Vi har indført tavlemøder, hvor vi taler om opgaver, deadlines og får afklaret om nogen skal bruge hjælp til noget. På den måde kan vi tidsoptimere, forklarer Stefanie. 

Det kan virke simpelt, men overblikket forsvinder hurtigt i daglig drift, og derfor har hendes chef også fortalt, at hun sætter pris på det, Stefanie kan.

- De fleste af de andre arbejder specifikt med nogle ting. Jeg arbejder med overblikket over det hele. De kigger på elefantens ben, hvor jeg ser på hele elefanten. Virksomheden har brug for begge dele.

 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies