Er flyvende biler og bildatingapps fremtiden?

270 handelsgymnasielever fra Varde, Haderslev, Kolding, Vejle og Odense udviklede innovative forslag til fremtidens bilhus, da de gæstede SDU Kolding mandag den 27. august 2018.

Af Tina Højrup Kjær, , 28-08-2018

De 270  elever deltog alle i en innovationsworkshop, hvor Autohuset Vestergaard stillede op som case. Workshoppen var tilrettelagt af FFE-YE (Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise) og Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU Kolding, der også står bag uddannelsen HA Entreprenørskab og Innovation.

Flyvende biler

Ét af de 42 hold gymnasieelever, der deltog i workshoppen på SDU Kolding, og som til daglig går på en innovationslinje på et handelsgymnasium i Region Syddanmark, arbejdede med idéen om flyvende biler som et tema for fremtidens bilhus. I deres afsluttende pitch påpegede gruppen bl.a., at ligesom letbanen kører på strøm, så kan biler også gøre det.

”Jeg havde ikke tænkt på flyvende biler, vil jeg sige, men ikke desto mindre, så er det jo fedt, at der er nogen, der bringer det op, og som de selv siger, så er det jo samme måde, en letbane kører på, og det er samme måde som mange bybusser i Europa kører på, altså med elektricitet”, lyder det fra en imponeret Jesper Søgård, der er kommunikations- og marketingchef ved Autohuset Vestergaard.

Delebiler og økonomi

Mange af deltagerne i workshoppen havde fokus på økonomi, og de var meget bevidste om, at unge mennesker ikke altid har så meget at gøre med. Derfor gik flere af forslagene også på at oprette apps og andre systemer, hvor det er muligt at leje en delebil på timebasis.

”Delebilsordninger eksisterer jo allerede i større eller mindre omfang, men det beviser, at unge mennesker ikke er bange for abonnementsløsninger. De har ikke en trang til at eje. Det har de moderne brugere ikke. De er ligeglade. Bare de kommer fra a til b”, vurderer Jesper Søgård.

Det svære valg

Hvis man ikke vil benytte sig af delebilsordninger, men derimod gerne vil have sin egen bil, så kan det være svært af finde ud af, hvilken slags det skal være. Derfor vurderede én af grupperne, at det vil være oplagt med en bildatingapp a la Tinder.

”Tinder er jo en perfekt løsning til at finde en bil hurtigt. Jeg har selv kigget biler inde på Bilbasen, men hvis jeg så søger på en Ford Fiesta, så får jeg kun Ford Fiesta. Der kunne jo sagtens være en anden bil, der passer lige til mine behov, men dem ser man aldrig, når man søger på Ford eller et andet bilmærke. Men her på ’Tinder’ er idéen, at du ser mange biler, som du slet ikke har i tankerne, og så swiper du, og så har du lige pludselig en Toyota Yaris til en god pris, som opfylder alle dine behov”, lyder det fra en begejstret Mathias Mikkelsen fra Tietgen Handelsgymnasium i Odense.

Fremtidens bilkøbere

Udfaldet af workshoppen og de mange idéer fra handelsgymnasieeleverne vækker begejstring hos Autohuset Vestergaard.

”Vi kunne sagtens finde på at deltage i sådan noget her igen. Det er superfedt, for det er jo dem her, der bliver fremtidens købere og forbrugere, og alle de her fokusgrupper, de kommer med deres bud på, hvordan de ser noget så traditionelt og konservativt som bilbranchen. Og vi sidder inde på vores kontor og tænker: ’Hvad fa’en tænker forbrugerne?’ Så jo mere vi kan komme ud og snakke med dem og få nogle nye input, jo bedre”, konkluderer Jesper Søgård.

Der har været så stor interesse for workshoppen fra handelsgymnasierne i regionen, at der bliver afholdt endnu en workshop på SDU Sønderborg i september – dog med en anden erhvervsvirksomhed som case.

Redaktionen afsluttet: 27.08.2018