200 norske MBA-studerende på kursus i Kolding

”Vores norske kolleger ved Handelshøjskolen i Norge mener, at vi er mere eksperimenterende med redskaber, øvelser og metoder inden for innovationsledelse ...", lyder det fra lektor Majbritt Rostgaard Evald.

Af Tina Højrup Kjær, 21-01-2020

200 nordmænd gæster Kolding for at lære om innovation og ledelse

Det myldrer med læger, tandlæger, psykologer og andet sundhedspersonale fra Norge på SDU Kolding i disse dage. Nordmændene gæster Kolding i en periode på 14 dage som led i lederuddannelsen MBA, som de tager ved BI Handelshøjskolen i Norge.

De MBA-studerende er i Danmark for at modtage undervisning i, hvordan Innovation, Design og Offentlig-Privat-Innovation kan organiseres, faciliteres og ledes. De kommer, fordi Danmark ligger i front både i forskning og praksis på disse områder, men de kommer også, fordi forskerne på SDU Kolding anvender øvelser, redskaber og metoder, der skaber et refleksivt afsæt for innovationsledelse, så strategier og intentioner kan omsættes i praksis og implementeres med succes.

”Vores norske kolleger ved Handelshøjskolen i Norge mener, at vi er mere eksperimenterende med redskaber, øvelser og metoder inden for innovationsledelse, så det er derfor, de vælger at lægge det her modul på SDU i Kolding”, forklarer Majbritt Rostgaard Evald, der er en del af kursusledelsen og lektor ved SDU.

Det er da heller ikke helt traditionel undervisning, kursisterne bliver udsat for. Underviserne bruger bl.a. teater og legoklodser i undervisningen, og kursisterne skal også besøge SDU’s Makerlab i Pakhuset i Kolding.

”I Pakhuset får de virkelig fingrene i nogle meget håndgribelige, fysiske artefakter, der kan hjælpe dem med at tænke ud af boksen. For det med blot at snakke og drøfte nogle ting, det er ikke altid tilstrækkeligt til, at man bliver inspireret og tør at tænke nyt”, lyder det fra Majbritt Rostgaard Evald.

Kolding Kommunes Træningsbane får også besøg af det norske sundhedspersonale, så de kan se, hvordan kommunen arbejder med Borgerens Centrum.

”Vi synes jo, det er et fabelagtigt projekt, som kommunen har gang i, fordi der udfordrer man sin fagprofessionelle profil og sætter sig i borgerens sted, og det er også noget af det, som nordmændene rigtig gerne vil”, fastslår Majbritt Rostgaard Evald.

Det er fjerde gang, det norske MBA-studie har deres studerende i Kolding for at lære om innovation og ledelse inden for sundhed. Første gang var i 2017.
Redaktionen afsluttet: 21.01.2020