Innovationsworkshop i Sønderborg

"Det her med at sende kunderne rundt, så butikkerne nyder godt af hinanden, det synes jeg rigtig godt om. Det er godt tænkt”.

Af Tina Højrup Kjær, , 17-09-2018

Unge foreslår tiltag mod butiksdød og manglende handel

Flere arrangementer med pop-up butikker, streetfood og musik, en tilbudsapp hvor man modtager daglige tilbud og en app, der giver rabat på købet i den næste af byens butikker, du handler i. Forslagene til, hvordan Sønderborg Handel kan lokke kunder – og især de unge kunder til, var mange, da SDU Sønderborg afholdt innovationsworkshop for 90 elever fra Det Blå Gymnasium i Sønderborg og IBC International Business College i Aabenraa.

Udfordret på nethandel

I forbindelse med workshoppen holdt formanden for Sønderborg Handel, Rikke Torré, et oplæg om udfordringerne for detailhandlen for gymnasieeleverne, som efterfølgende skulle arbejde med den levende case.

”Udfordringen er lige nu, at vi står med en gågade, der lige pt har 23 tomme butikker”, forklarede Rikke Torré.

”Den største udfordring er helt klart nethandel. I unge mennesker er født digitale. I er født med en iPad i hånden og klar til at gå i gang. Og der er ingen tvivl om, at det er medvirkende til, at der er noget butiksdød”, lød det fra Rikke Torré.

Forsvinder bymidten?

Formanden håbede at kunne vække lidt eftertænksomhed hos de unge og prikkede til dem med ordene: ”Hvad har I lyst til at bruge jeres liv på, og hvad skal jeres børn opleve? Har vi overhovedet en bymidte til sidst?”

Og med det som udgangspunkt kastede de unge sig over opgaven med at idé- og konceptudvikle for til sidst at forberede en pitch, så de kunne præsentere deres idé kort og tydeligt for deres kammerater og for formanden for Sønderborg Handel.

Organiseret rabat

”Vi har udviklet en app, der hedder RabApp, så man kan få noget rabat nede i Sønderborg by. Altså når man køber noget i en butik, så får man en rabat, som kan bruges i den næste butik. Og app’en skal med ind under Sønderborg Handel, så alle butikker bliver indblandet” forklarer Morten Søndergaard, der til daglig læser hhx på innovationslinjen i Sønderborg.

Og netop den idé faldt i Rikke Torrés smag, og gruppen bag RabApp løb da også med sejren.

”Jeg kan godt lide tanken om, at hvis jeg handler i én butik, så får jeg en rabatkupon til den næste butik, som jeg faktisk ikke har været inde at handle i før. Det her med at sende kunderne rundt, så butikkerne nyder godt af hinanden, det synes jeg rigtig godt om. Det er godt tænkt”, lyder det bifaldende fra Rikke Torré under prisoverrækkelsen.

Men formanden var i det hele taget begejstret for konceptet med at få de unge indover idéudviklingen, og hun forsøger nu at få et samarbejde op at stå med Det Blå Gymnasium i Sønderborg.

Redaktionen afsluttet: 17.09.2018