Samarbejde om unges studieforberedelse

SDU Kolding samarbejder med handelsgymnasierne IBC Kolding, IBC Fredericia Middelfart og Campus Vejle om at forberede gymnasieeleverne på livet som universitetsstuderende.

SDU Kolding og de lokale handelsgymnasier samarbejder om unges studieforberedelse

SDU Kolding samarbejder med handelsgymnasierne IBC Kolding, IBC Fredericia Middelfart og Campus Vejle om at forberede gymnasieeleverne på livet som universitetsstuderende gennem tre arrangementer i april med forelæsninger, innovationsworkshops og opgaveløsninger. Det er Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, der afholder arrangementerne på SDU.

Forelæsninger og idéudvikling

Den 10. april sad 100 elever fra IBC Kolding til en forelæsning om relationsmarkedsføring ved adjunkt Bo Mortensen i auditoriet på SDU Kolding. Forelæsningen ramte ned i den faglighed, eleverne i forvejen kender fra afsætningsfaget. Men forskningsvinklen gjorde, at de blev udfordret mere end normalt.

Den 11. april deltog to innovationsklasser fra Campus Vejle i en innovationsworkshop på SDU Kolding. Eleverne hørte et oplæg om innovation fra lektor Mads Bruun Ingstrup, hvorefter de arbejdede med ideudvikling, facilitering og pitching.

Formaliseret samarbejde

”Egentlig er det altid muligt for gymnasierne at booke en forsker eller tage kontakt til SDU med henblik på et besøg, men det her er en mere formaliseret aftale, hvor vi planlægger besøget i tæt samarbejde med underviserne på gymnasiet, så det bliver en integreret del af deres igangværende undervisning. Men selvfølgelig på universitetsniveau”, forklarer Jesper Piihl, der er viceinstitutleder for uddannelse ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

Ikke bare for sjov

Og skridtet med at integrere universitetsbesøget i undervisningen på gymnasiet, blev da også taget fuldt ud, da IBC Fredericia Middelfart planlagde deres besøg.

”Vi ville gerne bruge dagen her til noget fornuftigt derhjemme også. At vi ikke bare tog herned, og så det bare var for sjov. Så der skulle være noget fagligt. Noget pensum i det. Også fordi, at når vi tager 3.-års klasser ud på det her tidspunkt, så skal vi ikke spilde alt for meget tid. Der er jo eksamen lige om lidt. Så derfor har vi lavet det på den måde”, fortæller underviser Annemette Skovgaard Jensen fra IBC Fredericia Middelfart.

Gefundenes Fressen

Inden de to 3.g klasser fra Fredericia besøgte SDU den 12. april, havde de på gymnasiet læst en engelsk artikel om Business Models Innovation som forberedelse. Artiklen havde de fået fra professor MSO, Steffen Korsgaard, der skulle holde en forelæsning for eleverne under besøget.

”Eleverne har lavet en Business Model i Innovationsfaget sidste år, så det fede er egentlig, at Steffens artikel underbygger og bygger videre på det samme. Og den artikel er gefundenes Fressen i forhold til det, de skal til eksamen i. Så rent fagligt, så synes jeg, det er rigtig fedt, at vi tager det, de kender fra deres hverdag, og så bygger vi lige lidt ovenpå”, lyder det fra en begejstret Jørgen Ørsøe Juul, der er underviser på IBC Fredericia Middelfart.

Og det er ikke kun underviserne, der er begejstrede for samarbejdet:

”Jeg synes, det er fint at prøve sådan at få en forsmag, eller hvad man siger. Og bare være her og lige se, hvad det er,” siger Ane Bachmann, der går i 3.g på IBC Fredericia Middelfart, ”og jeg må sige, at på de få timer, vi har været, så har jeg tænkt lidt mere over, om det ikke er det, jeg skal”.

Efter forelæsningen arbejdede eleverne videre med at udarbejde et løsningsforslag som podcast, og tilbage i Fredericia skal de aflevere en skriftlig opgave over besøget.

Kontakt for mere information

Mette Husum Dalstrup, SDU