Bang Nguyen - ny professor MSO i digitalisering

"... når en virksomhed gerne vil udvikle nye produkter og være innovative, så skal de ikke være bange for at fejle og komme i konflikt osv. Det er faktisk en læringsproces i sig selv."

Af Tina Højrup Kjær, , 07-09-2018

Ny professor netop hjemvendt fra Kina

Bang Nguyen er pr. 1. september 2018 tiltrådt som professor MSO i digitalisering ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU Kolding.

Bang Nguyen bor i Vejle, men han kommer fra en stilling på East China University of Science and Technology i Shanghai, hvor han har arbejdet de seneste fem år. Her var han samtidig Visiting Researcher for universitetet China Europe International Business School.

Inden for forskningen beskæftiger Bang Nguyen sig særligt med innovation, entreprenørskab, branding, B2B marketing og relationsledelse - med hovedvægt på digitalisering og digitaliseringsprocesser.

”De projekter, jeg arbejder på i øjeblikket, omhandler ’learning from failure’. Som når en virksomhed gerne vil udvikle nye produkter og være innovative, så skal de ikke være bange for at fejle og komme i konflikt osv. Det er faktisk en læringsproces i sig selv, og der ser vi så på selve konceptet, der hedder ’learning from failure’, og ser på, at det er en konkurrencemæssig fordel, som virksomheden kan bruge til at bygge videre på”, forklarer Bang Nguyen.

Den 36-årige professor MSO er opvokset i Vejle. Han har gået på Vejle Handelsskole og læst markedsføringsøkonom i Kolding:

”Der fik jeg smag på det med markedsføring, økonomi osv. Og så ville jeg bygge videre på det, så jeg flyttede til England, hvor jeg tog min bachelor i London på University of Greenwich”, fortæller Bang Nguyen.

Bang Nguyen blev i England, til han havde afsluttet sin ph.d., hvorefter han fik job på et universitet i Vietnam:

”Jeg blev født på vejen fra Danmark til Vietnam, hvor mine forældre kommer fra, så det var rigtig fedt at komme til Vietnam og opleve kulturen osv.”, lyder det begejstret fra Bang Nguyen.

Efter 14 år i udlandet er Bang Nguyen glad for at være tilbage hos familien i Vejle, ligesom han glæder sig til at arbejde med sin forskning i en helt anden kontekst end den, han har været vant til fra Kina.

”Det meste af mit data er kommet fra Kina, for der har jeg jo været de sidste fem år, og der sker der en masse inden for innovation og teknologi. Det kunne være interessant at tage de data derfra og så se, hvordan de passer her i Danmark”, slutter en eftertænksom Bang Nguyen.
Redaktionen afsluttet: 07.09.2018