SMV’ers arbejde med bæredygtig forretningsudvikling halter

Studerende på Cand.merc. Entreprenørskab og Ledelse arbejder gennem hele efterårssemestret med at udarbejde entreprenante idéer og koncepter for, hvordan SMV’er kan arbejde med bæredygtig forretningsudvikling i regi af FN’s verdensmål.

Af Tina Højrup Kjær, , 27-09-2019

Torsdag den 26. september skød SDU og en række samarbejdspartnere et længere forløb i gang om bæredygtig forretningsudvikling i små og mellemstore virksomheder (SMV’er). Gennem forløbet skal studerende på kandidatuddannelsen Entreprenørskab og Ledelse udarbejde entreprenante idéer og koncepter for, hvordan SMV’er kan arbejde med bæredygtig forretningsudvikling i regi af FN’s verdensmål.

 

SMV’erne skal med på vognen

Danmark rangerer som nr. 2 blandt FN-landene, når det kommer til at implementere FN’s Verdensmål, viser en opgørelse fra Finansministeriet. Men SMV’erne mangler at komme med på vognen. Mange af dem kender ikke verdensmålene eller deres potentielle værdier for SMV’ernes fremtidige forretninger.

 

Ifølge Dansk Erhverv ligger danske SMV’er inde med et uudnyttet forretningspotentiale på dette område, som de bør arbejde på at få frigivet for at kunne udnytte de forretningsmuligheder, arbejdet med FN’s Verdensmål lægger op til.

 

Lyset er fælles

”I første omgang deltager virksomheder, der alle har lys til fælles. Det er Gro-lys, Tegnestuen Mejeriet og Implacement. Sigtet er dog at udvikle koncepter, der støtter alle typer af SMV’er til at arbejde mere strategisk med FN’s verdensmål”, lyder det fra lektor ved SDU Majbritt Rostgaard Evald, der sammen med kollegerne Steffen Korsgaard og Suna Løwe Nielsen har tilrettelagt forløbet.

 

Lone Lings fra virksomheden Implacement arbejder ikke fokuseret med verdensmålene og bæredygtighed i det daglige:

 

Jeg ville gerne sige, at det gør jeg bevidst, men det gør jeg ikke. Men da jeg arbejder med lys, er jeg blevet tvunget til det. Pga. lovgivningen og at glødepæren er udfaset, så vi skal bruge led, og ved at gøre det, så sænker vi jo CO2-forbruget, fordi vi bruger mindre strøm.”

 

Hun er dog ikke i tvivl om, hvad der skal til for at man som virksomhed vil ændre adfærd:

 

”Der er ingen tvivl om, at der er brug for nogle generelle koncepter for SMV’erne. Vi sidder tit i vores egen lille bobel. I vores egen lille hverdag. Og hvis der ikke kommer nogen og skubber til os, så ændrer vi os jo ikke. Så derfor er det vildt vigtigt det der med at komme ud og skubbe til virksomhederne”, vurderer Lone Lings.

 

Får inspiration til de gode idéer

De studerende fik på torsdagens workshop inspiration og viden fra aktører fra bl.a. Erhvervshus Sydjylland, Business Kolding samt Kolding og Haderslev kommuner. Herudover fortalte Martin Wallenius fra Signify om, hvordan Signify har grebet deres bæredygtige forretning an i forhold til lys.

 

Gennem hele forløbet har de kandidatstuderende mulighed for at spare med blandt andre Growth Adviser i Danske Bank, Simon Warmbold og Jørgen Fuglsang Bruun fra Business Kolding.

 

Pitcher til Light Festival

Den 5. december kl. 15.00 – 16.00 pitcher de studerende deres færdigudviklede koncepter for et panel a la Løvens Hule faciliteret af Carsten Borch. Det sker på Kolding Bibliotek i forbindelse med Kolding Light Festival.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies