Skip to main content

Dit, mit og vores ansvar

Af Amalie Soelberg, stud. cand.merc., SDU Kolding

Med en jordklode der bliver varmere, et hav hvori der udledes 15 tons plastik i minuttet, hvor befolkningsantallet stiger stødt, og CO2 udledningen er for høj, så er der i den grad tale om, at klimaforandringer ikke bør underkendes. For på trods af at bæredygtighed er et velitalesat emne i store dele af verden, og virksomhederne i større og større grad inkorporerer strategier, der er i overensstemmelse med FN’s 17 verdensmål, så vokser de klimabetonede problemer fortsat i en negativ retning.

Vendes fokus mod erhvervslivet, er der ingen tvivl om, at virksomhederne i langt højere grad er begyndt at fokusere på bæredygtighed. Forskerne Stubbs og Cocklin argumenterer dog for, at en virksomheds miljømæssige målsætning typisk er sekundær i forhold til deres primære mål om at maksimere profit og sikre økonomisk vækst år for år. Der er altså ikke tale om, at virksomhederne på nuværende tidspunkt ikke tager ansvar, men bør fokus på ansvaret være større?

Hvem bærer egentlig ansvaret for at få vendt skuden, og er det for sent at gribe ind? I bund og grund tror jeg, at vi bør indse, at problemet er så stort, at vi ikke længere kan vende ryggen til og udelukkende give vores medmennesker ansvaret. Vi bærer det alle sammen. Det er dit, mit og vores ansvar. Sammen.

Virksomhederne kan gøre en større forskel

Med reference til Stubbs og Cocklin argumenteres der for behovet for en ny form for forretningsmodel – en forretningsmodel, hvor der sker et paradigmeskifte, og virksomhederne fokuserer på at blive betragtet som noget langt større end blot økonomiske enheder.

Er det utopi at tro, at bæredygtighed bliver en lige så stor målsætning som det at opnå profitmaksimering? Jævnfør forskerne er målet at opnå en erhvervsmæssig modernisering, hvor det miljømæssige og sociale ansvar er lige så stort som det økonomiske aspekt, således at disse elementer bliver en integreret del af virksomhedernes forretningsstrategi. En tankegang, jeg er enig i.

At ændre en forretningsstrategi kan ifølge Stubbs og Cocklin gøres med afsæt i flere forskellige elementer. Blandt andet kan virksomhederne tage stilling til, om de kan redefinere deres formål. Herudover bør de se jorden som en vigtig interessent i sig selv. Endelig bør virksomhederne også skabe selvindsigt og være opmærksomme på, at de er en del af et større aspekt, som berører andre end kun dem selv. En løsning kan være, at virksomhederne måler og analyserer deres miljømæssige afsæt på jorden for at kunne vurdere, hvor de kan træde ind og gøre en forskel. Og så er der et vigtigt aspekt i, at virksomhedens ledelse bærer en stor rolle i at sælge idéen om det logiske i at have bæredygtighed som et vigtigt element på dagsordenen.

Kan fremtidens ledere varetage opgaven?

Med afsæt i ledelseselementet benævner forskeren Montiel, hvor essentielt det er, at vores ledere – de nuværende såvel som fremtidens – bliver belært om vigtigheden af bæredygtighed, da det er denne læring, der kan gøre en forskel for fremtiden.

Personligt mener jeg, at det er essentielt, at vi alle bliver klogere på, hvad der sker med vores verden, og med afsæt i forskerne er uddannelsesinstitutionerne et godt sted at starte. Med fokus på erhvervslivet uddannes mange af nu- og fremtidens ledere på de akademiske uddannelsessteder, men hvordan skal lederne rustes til at inddrage bæredygtighed i en langt højere grad, såfremt de ikke uddannes til dette?

Jeg tror blandt andet på en løsning, hvor bæredygtighed skal have et langt større fokus på de erhvervsøkonomiske uddannelser, hvor praktiske eksempler og cases fra erhvervslivet kommer i spil i flere af uddannelsernes fag. På denne måde kan de studerende inddrages for at tage stilling til virkelighedens udfordringer og komme med løsninger, som erhvervslivet kan gøre gavn af - både mens de studerende er under uddannelse, og når de som nyudklækkede akademikere træder ind i det danske erhvervsliv. På denne måde tror jeg på, at det ikke længere er utopi med målet om, at størstedelen af virksomhedernes forretningsmodeller bærer præg af, at det miljømæssige og sociale ansvar er lige så stort som ønsket om den økonomiske profit - og hvor virksomhedens primære fokus er på bæredygtighed.

Sidst opdateret: 06.03.2024