De skriveproblemer, vi sætter fokus på, relaterer sig til fire forskellige niveauer i akademisk skriftlighed: genreforståelsen, skriveprocessen, arbejdet med klart sprog og arbejdet med korrekt sprog (se også Den akademiske teksttrekant):

 Genreforståelse:

  • Opgavestruktur (f.eks. afsnitsinddeling, indledningen som genre osv.)
  • Det akademiske ’jeg’ (analytikerens rolle frem for f.eks. evaluatorens rolle)
  • Vægtningen af teori, empiri og analyse (’hvem siger hvad hvor’)
  • Problemformulering og akademisk argumentation (f.eks. fastholdelse af et akademisk, undersøgende mål med opgaven)
  • Overholdelse af akademiske standarder (f.eks. kildehenvisninger og plagiatproblemer)

Skriveproces:

  • Arbejdet med opgaveskrivningens faser (f.eks. problemformulering og korrekturlæsning)
  • Informationssøgning (herunder bevidsthed omkring kildevalg)

Klart sprog:

  • Kohærens og kohæsion (både på makro- og mikroplan)
  • Problemer med passivt og agentløst sprog
  • Arbejdet med metatekst i den akademiske opgave

Korrekt sprog:

  • Kommaproblemer
  • R-problemer
  • T-problemer
  • Sammensatte ord

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies