Skip to main content

"Måske skal vi passe lidt på med at tro på globale forbrugersegmenter?"

(Efter)tanken skyldes hans omfattende forskning i ungdomskultur, der har vist, at de tegn og symboler, som ungdomskulturelle segmenter anvender til at signalere identitet og ståsted IKKE betyder det samme over hele verden (selvom de bliver brugt over hele verden).

De er tværtimod i udpræget grad eksempler på det, man kan kalde ’glokalisering’, nemlig et mix af globale og lokale værdier. Og (efter)tanken konkluderer, at sådan forholder det sig sandsynligvis også med forbrugerkulturen generelt – så måske skal man helt holde op med at tale om ’globale forbrugersegmenter’ (selvom det er så besnærende nemt at have med at gøre)?

Essayet bygger på afsnittet ‘Cultural change as glocalisation’ i:
Consumer Behaviour - A European Perspective, Michael R Solomon, Søren Askegaard, Margaret K Hogg, Gary J Bamossy. Pearson, UK 2019

Læs essayet her.


Sidst opdateret: 31.10.2019