Skip to main content

Studiet af havemagasiner 2010-2020

Hvordan skabes og genskabes danskernes forhold til naturen i deres haver over tid?

Havemagasiner giver et særligt indblik i, hvilke trends, der er populære samt hvilket syn, der dominerer i forhold til havehold og natursyn. Ved at studere feature-artikler over tid, får vi et indblik i, hvordan diskursen og indholdet har ændret sig og hvilket fokus haveejerne har i forhold til havens værdiskabelse og hvad der ses som hjælpere og pestilenser.

Indsigterne er vigtige, fordi havemagasinerne spiller som inspirationskilde og markedsaktør spiller en særlig rolle i identificering, definition og eksekvering af forskellige havetrends.

Studiet i havemagasiner strækker sig fra 2010 til 2020 og fokuserer på to af Danmarks største, kommercielle havemagasiner: Isabellas og Alt om Haven.

 Forside fra Isabellas

 Forside fra Alt om Haven

Om Isabellas: Henvender sig til kvinder over 30 år, har 138.000 læsere samt over 125.000 følgere på Facebook og Instagram.*

Om Alt om Haven: Henvender sig til kvinder over 40 år, har 146.000 læsere samt omkring 28.000 følgere på Facebook og Instagram. Magasinet blev lukket ned i 2020.*

*Information om magasinerne er stillet til rådighed af udgiver Aller Media, feb. 2021.

 

Foreløbige resultater

Nyhed: Havens værdi for haveejeren. 30. juni 2021

Working Paper, ACR Conference: “Value-ing Biodiversity in the Garden”, Dahl, C.E. & Emontspool, J., jun. 2021 i: Advances in Consumer Research. Association for Consumer Research. In press.

Sidst opdateret: 24.09.2021