Skip to main content

Evnen til at bruge data kan blive guld værd

Virksomheder kan komme langt ved bedre anvendelse af data, som led i forretningsskabelse. lyder det fra René Chester Goduscheit, lektor ved Syddansk Universitet.

"For det første er det afgørende at kunne aktivere nogle gode samarbejdspartnere blandt virksomhedens eksisterende leverandører eller kunder. Springet fra data til forretningsskabende indsigt er betydeligt mindre, når virksomhedens egne data kan krydses med data fra andre led i værdikæden. Hvis eksempelvis en leverandør af komponenter til en vindemølle formår at kombinere egne produktionsdata med data fra den logistik virksomhed, som står for a transportere komponenterne, kan de to i fællesskab give mere information til vindmølleproducenten, end hvis de to leverede data hver for sig.

For det andet forudsætter introduktionen af datadrevne ydelser  oftest en revision af virksomhedens forretningsmodel. Mange produktionsvirksomheder lever primært af salg af produkter, mens serviceforretningen er en nebengeschäft, der skal sørge for at kunderne forbliver nogenlunde tilfredse med det leverede produkt. Datadrevne ydelser indebærer i mange tilfælde, at virksomheden flytter sig i værdikæden til at have et ejerskab i forhold til at garantere, at produktet nu også fungerer".

Læs hele kronikken her: Evnen til at bruge data kan blive guld værd (Fyens Stiftstidende, Business Fyn, juni 2017, www.fyens.dk).

Mød forskeren

René Chester Goduscheit er lektor ved institut for Marketing & Management på SDU

Renés forskerprofil

Redaktionen afsluttet: 25.06.2017