Consumption, Culture and Commerce


Domen Bajde, forskningsleder, professor mso

Kontaktbajde@sam.sdu.dk / 6550 3648
WebCV & publikationsliste 

Forskningsområde: Markedsforvandling fra forbrugerkultursteori & aktør-netværksteori perspektiv

Særligt speciale: Moraliserede markeder, emergente teknologiske markeder

Aktuelle projekter:

  • Kulturel branding af mikrofinansieringsindustrien
  • Moraliserede markeder: Sagen om forbrugermikrofinansiering
  • Offentligt fremstilling af droneteknologi

Publikationer:

  • Assembling consumption: Researching actors, networks and markets
    Canniford, R. (ed.) & Bajde, D. (ed.) 2016 Oxon: Routledge. 202 p.
  • Consumer culture theory (re)visits actor-network theory: Flattening consumption studies
    Bajde, D. 1 Jun 2013 In : Marketing Theory. 13, 2, p. 227-242 16 p.
  • Marketized philanthropy: Kiva’s utopian ideology of entrepreneurial philanthropy
    Bajde, D. 2013 In : Marketing Theory. 13, 1, p. 3-18 16 p.

Dannie Kjeldgaard, professor

Kontaktdkj@sam.sdu.dk / 6550 3228 
WebCV & publikationsliste

Forskningsområde: Forbrugerkultur teori, Marketing

Særligt speciale: Globalisering / Glokalisering, madkultur, markedsdannelse, branding, Nordisk forbruger kultur / Grønland. 

Publikationer:

  • Kjeldgaard D. and S. Askegaard (2006), “The Glocalization of Youth Culture: The Global Youth Segment as Structures of Common Difference”, Journal of Consumer Research, vol. 22 (September), 231-247.  Most impactful paper of 2006 in JCR’s 2016 electronic 40 year’s curation.
  • Karababa, Eminegul and Dannie Kjeldgaard (2013), “Value in Marketing: Toward Socio-cultural Perspectives Marketing Theory
  • Kjeldgaard, Søren Askegaard, Per Østergaard & Jannick Rasmussen (Forthcoming), “Consumers’ Collective Action in Market System Dynamics: A Case of Beer, Marketing Theory

Netværker/bestyrelser:

  • Consumer Culture Theory Consortium 
  • Association of Consumer Research

Søren Askegaard, professor, studieleder

Kontaktaske@sam.sdu.dk / 6550 3255  / 2612 5823
WebCV & publikationsliste, LinkedIn

Forskningsområde: Forbrugerkultur, globalisering, markedets systemer 

Særligt speciale: Forbrugerkultur, Krop og sundhed, madkultur, branding

Publikationer: 

  • Søren Askegaard et al. (2014), “Moralities of Food and Health Research”, Journal of Marketing Management, Vol. 30, (17/18), 1800–1832.
  • Søren Askegaard & Jeppe Linnet (2011), “Towards an Epistemology of Consumer Culture Theory: Phenomenology and the Context of Context”,Marketing Theory, vol. 11 (4), 381-404.
  • Russell W. Belk, Güliz Ger & Søren Askegaard (2003), “The Fire of Desire: A Multi-Sited Inquiry into Consumer Passion”, Journal of Consumer Research, vol. 30, no 3 (December), 326-351.

Bestyrelser, Netværk osv.

  • Consumer Culture Theory Consortium (bestyrelsesmedlem)
  • NIBES (Network of International Business and Economics Schools) (Generalsekretær)

Ian Woodward, professor

Kontaktiawo@sam.sdu.dk/ 6550 9449 / 5066 5214
Web: CV & publikationsliste

Forskningsområde: Materialistisk kulturstudier, Forbrugsstudier, kosmopolitisme 

Særligt speciale: Materialisme & objekt forhold, kulturel og forbrugsdimensioner af multikulturisme og kosmopolitisme, globalitet og globale netværker, musik, materialitet,  scener og byer. 

Publikationer:

  • Bartmanski, D., and Woodward, I. 2015. Vinyl. The Analogue Record in the Digital Age, London: Bloomsbury.
  • Kendall, G., Woodward, I., Skrbis, Z.  2009. The Sociology of Cosmopolitanism, London: Palgrave Macmillan.
  • Woodward, I. 2007. Understanding Material Culture, London: Sage.

Bestyrelser, Netværker osv.

  • Adjunct, Griffith Centre for Social and Cultural Research, Griffith University, Australia
  • Faculty Fellow, Center for Cultural Sociology, Yale University, USA
  • Editorial board member of ’American Journal of Cultural Sociology’, ’Social Space’, ’Consumption, Markets and Culture’.

Jan Møller Jensen, lektor

Kontaktjmj@sam.sdu.dk / 6550 3241 
WebCV & publikationsliste

Forskningsområde: Kundeloyalitet og loyalitetsprogrammer, Turisme og rejsemotiver, Online forbrugeradfærd, Spørgeskemaanalyser og kvalitetssikring heraf. 

Særligt speciale: Kundeloyalitet og turisme, hovedsageligt baseret på data indsamlet via spørgeskemaundersøgelser. 

Aktuelle projekter:

  • Jensen, J. M. (2012). Shopping orientation and online travel shopping: the role of travel experience. International Journal of Tourism Research, 14(1), 56-70
  • Jensen, J. M. (2011). Consumer loyalty on the grocery product market: An empirical application of Dick and Basu's framework. Journal of Consumer Marketing, 28(5), 333-343.
  • Hansen, T., & Jensen, J. M. (2009). Shopping orientation and online clothing purchases: the role of gender and purchase situation. European Journal of Marketing, 43(9/10), 1154-1170.

Netværker, bestyrelser osv.:

  • Medlem af Selskab for Surveyforskning
  • Reviewer på tidskrifterne; Tourism Management, Journal of Consumer Marketing og International Journal of Information Management

Dorthe Brogaard Kristensen, lektor

Kontaktdbk@sam.sdu.dk / 6550 3884
WebCV & publikationsliste

Forskningsområde: Sundheds- og sygdomsopfattelser

Særligt speciale: Medicinsk pluralisme – folks forbrug af alternativ medicin og manglende autoritetstro overfor konventionel medicin, etnicitet

Aktuelt projekt:

  • Branding af sundhedsbudskaber/Health branding  

Niklas Woermann, lektor

Kontaktnikl@sam.sdu.dk / 6550 3587
WebCV & publikationsliste

Forskningsområde: Services, kundeoplevelser og interaktivitet, praksisteori, metodologi  

Særligt speciale: sociale medier, forbrugerfællesskaber, face-to-screen interaktion, teknologiens fænomenologi, stiltiende viden og tilegnelsen af færdigheder

Aktuelle projekter:

  • Tilegnelsen af forbrugeradfærd og tilegnelsen af færdigheder i serviceindustrien
  • Stiltiende videns rolle på sociale medier
  • Towards a site ontology of consumption communities
  • ESportens fremgang: Hvordan livestream teknologi driver markedsudviklingen
  • Metodiske konsekvenser af praksis teori

Julie Emontspool, viceinstitutleder for uddannelse, lektor

Kontaktjuli@sam.sdu.dk / 6550 3239
WebCV & publikationsliste

Forskningsområde: Forbrugeradfærd, globalisering, tværkulturel markedstilpasning

Særligt speciale: Migrant forbruger tilpasning adaptation, globale markeder, socio-kulturelt indlejret iværksætteri

Aktuelle projekter:

  • Globale byer - Laboratorier for kulturel kreativitet
  • Moral og magt i migrant forbrugernes tilpasning
  • migration og det mundane –  nye interaktioner mellem etnicitet, nostalgi og globale produkter
  • Immigrant entrepreneurship –  et sociokulturelt perspektiv 

Erika Kuever, adjunkt

Kontakt: erku@sam.sdu.dk/ 65503695 / 28698922
Web: CV & publikationsliste

Forskningsområde: Kina, forbrugerkultur, forbrugerrettigheder, forfalskninger og efterligninger, forbruger-borgerskab, religion og marketing

Særligt speciale: Forbruger rettigheder i Kina, Brands i Kina, Kinesisk forbruger-borgerskab, økonomisk antropologi

Publikationer:

  • 2015: The Peril of Pink Bricks: Gender Ideology and LEGO Friends (with Gry Høngsmark Knudsen). Research in Consumer Behavior, vol 17: pp. 171-188.
  • 2014: Mapping the real and the false: Globalization and the Brand in Contemporary China, Research in Consumer behavior, vol. 16, pp 175-191.
  • 2011: Performance, Spectacle, and Visual Poetry in the Sixtieth Anniversary National Day Parade in the People’s Republic of China, Studies in Ethnicity and Nationalism, 12:1,  pp. 6-18.

Netværker, bestyrelser osv.: 

  • American Anthropological Association
  • Consumer Culture Theory Consortium
  • Society for Economic Anthropology
  • Association of Asian Studies

Alev Kuruoglu, adjunkt

Kontakt: alev@sam.sdu.dk/ 65501889
Web: CV & publikationsliste

Forskningsområde: Consumer Culture Theory, Marketing.
Særligt speciale: Market system dynamics; material culture; politics of markets and consumption

Aktuelle projekter
:

  • Market emergence driven by political movements
  • Intersection of class and gender performances in social media
  • Self-enterprising consumers

Publikationer:

Kuruoğlu, Alev P., and Güliz Ger (2015) "An emotional economy of mundane objects." Consumption Markets & Culture DOI:10.1080/10253866.2014.976074.
Kuruoğlu, Alev P. and Wendelmoet Hamelink (2017) “Sounds of Resistance: Performing the Political in the Kurdish Music Scene” in The Politics of Culture in Turkey, Greece and Cyprus: Performing the Left since the 1960s ed. Leonidas Karakatsanis and Nikolaos Papadogiannis, London: Routledge
Gollnhofer, Johanna F. and Alev P. Kuruoğlu (forthcoming) “Makeshift Markets and Grassroots Responsibilization” Consumption Markets & Culture

 

Anna Schneider-Kamp, adjunkt

Kontakt:anna@sam.sdu.dk/ 65504385
Web:CV & publikationsliste

Forskningsområde: Patient-roller og patient-identitet, patienters interaktion med sundhedssystemet
Særligt speciale: Patient empowerment, forbrug af medicin

Aktuelt projekt:

  • Innovative strategier i moderne patientforløb 

 
 

Aja Smith, postdoc

Kontaktaja@sam.sdu.dk / 6550 3666
WebCV & publikationsliste

Forskningsområde: Ledelse, forbrug af selvudvikling, tværartslige relationer, natur og menneskesyn
Særligt speciale: Kultur-natur forholdet, relations-teori, kvalitative metoder, erhvervs- og ledelsesantropologi

Aktuelt projekt:

  • Hesteassisteret ledelsesudvikling, natur og menneskesyn i Danmark

Mikkel Nøjgaard, videnskabelig assistent

Kontakt: mikk@sam.sdu.dk / 65504399
Web: CV & publikationsliste

 


  
 

Tabitha Maria Guldberg Andersen, videnskabelig assistent

Kontakt: tabian@sdu.dk
Web: CV & publikationsliste


 
 

Mathias Sosnowski Krabbe, videnskabelig assistent

Kontakt: mkrab@sam.sdu.dk
Web: CV & publikationsliste



 
 

Konstantinos Lianidis, Videnskabelig assistent

Kontakt: kostas@sam.sdu.dk/ 65503097
Web: CV & publikationliste

 

Billede er på vej

Signe Banke, ph.d.-studerende

Kontakt: signebanke@sam.sdu.dk
Web: CV & publikationliste


 

Jannek K. Sommer, ph.d.-studerende

Kontakt: jaks@sam.sdu.dk / 65503402
Web: CV & publikationsliste

Forskningsområde: Consumption of technology, cultural branding
Særligt speciale: Consumption of technology

Netværker, bestyrelser osv.: 

  • SDU Academy for Societal Change
 

René Haldborg Jørgensen, ph.d.-studerende

Kontakt: rhj@sam.sdu.dk / 65509150
Web: CV & publikationer