Rumforksning

Den nationale rumkonference kommer til SDU

SDU bliver vært for den nationale rumkonference i 2023. For Uddannelses- og Forskningsministeriet afholder de næste tre år sin årlige rumkonference i samarbejde med SDU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. Konferencen på SDU vil få fokus på bl.a. tværfaglighed i rumforskningen og vækstlaget i dansk rumrelateret industri.

Den nationale rumkonference giver danske aktører på rumområdet mulighed for at mødes og netværke samtidig med, at de får seneste nyt om danske og internationale planer inden for rummissioner, rumforskning, udvikling af ny rumteknologi m.m. Og i 2023 holdes konferencen på SDU.

Den seneste konference blev afholdt på DTU den 24. marts i år. Det blev både den hidtil største med 200 deltagere på DTU og 100 deltagere online, og desuden mest spektakulære med meddelelsen om Andreas Mogensens anden rummission i 2023.

Den nye aftale med SDU, AU og AAU indebærer, at det allerede nu ligger fast, at den nationale rumkonference over de næste tre år bliver afholdt i tre forskellige regioner.

Fokus på vækstlaget

Målet er at tiltrække start-ups, virksomheder, studerende og forskere fra flere forskellige dele af landet, samt sætte et positivt ”spotlight” på rummiljøerne på de enkelte universiteter, som er i rivende udvikling med etablering af tværgående centre og netværk. Den første afholdes på SDU i 2023.

- Vi glæder os meget til at være værter for den nationale rumkonference i 2023.På SDU er vi begejstrede for det gode samarbejde mellem de danske universiteter muliggjort af ministeriets partnerskaber for rumforskning. Med SDU Galaxy, SDU’s tværfakultære netværk for rumforskning og teknologi, i spidsen vil vi på konferencen bl.a. sætte fokus på bredden og tværfagligheden i rumforskning samt vækstlaget i dansk rumrelateret industri, siger SDU’s rektor Jens Ringsmose og uddyber:

- Og som noget helt nyt vil vi også invitere de danske ungdomsuddannelser med til national ungdoms-rumkonference på SDU i forbindelse med den nationale rumkonference.

Excellent rumforskning i hele landet

Annemarie Falktoft er vicedirektør i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen med ansvar for rumområdet og er glad for, at SDU og de andre universiteter har taget så godt imod initiativet:

- De første tre konferencer er blevet afholdt i hovedstadsregionen, men den excellente rumforskning og de driftige iværksættere findes i hele landet. I Odense er de for eksempel førende på robotteknologi. Aalborg har stået bag flere succesfulde cubesat virksomheder, og i Aarhus er de blandt andet eksperter i at udnytte data fra rummet. Det glæder mig, at de nationale rumkonferencer nu også sætter fokus på det.

Kontakt:

Mads Toudal Frandsen, grundlægger af SDU Galaxy og lektor ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci på SDU

Kontakt: 65 50 45 21, mail: frandsen@cp3.sdu.dk

Nicolai Iversen, grundlægger af SDU Galaxy og Dream Office Manager ved Det Tekniske Fakultet på SDU

Kontakt: 65 50 28 19, mail: niiv@tek.sdu.dk

Om konferencen:

Det er aftalt, at Syddansk Universitet afholder den nationale konference i 2023, Aarhus Universitet i 2024 og Aalborg Universitet i 2025.

UFM har afholdt tre nationale rumkonferencer med stigende deltagertal i 2018, 2020 og 2022. Tilfredshedsmålingerne har i alle tilfælde været meget høje.

Konferencen i 2022 blev organiseret i tæt samarbejde med DTU, og demonstrerede fordelene ved at have et universitet - med god infrastruktur og nærhed til forskere og studerende - som samarbejdspartner.

Redaktionen afsluttet: 26.09.2022