Jubilæum

Fysik 50 års jubilæum

Festlig dag for Fysik. Se eller gense program og billeder fra dagen, og læs beretningen om Fysik i Odense i 50 år.

Af Lilian Skytte, , 29-11-2021

50 år er værd at fejre, og det blev også en mindeværdig lørdag, da Fysik på SDU med et års forsinkelse kunne fejre sit jubilæum.

D. 27. november 2021 samledes tidligere studerende og ansatte med den nuværende stab på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci til taler og gensyn. Peter Sigmund, der var den primære drivkraft bag dagen, havde sammensat et alsidigt program, der formåede at vise bredden af faget fysik samt at tage tilhørerne på en rejse fra 1970 til nutiden. Vært ved arrangementet var Mads Toudal Frandsen, der er Viceinstitutleder for Fysik på instituttet.

Mange af deltagerne fik hilst på hinanden for første gang i mange år, og udbrud af: ”Du ligner dig selv” og ”Hvor er det godt at se dig” lød rundt om, mens kaffe og lagkage blev sat til livs. Der var også tid til et kort besøg på FKF, der jo siden renoveringen i 2011-13 har fået en gevaldig overhaling, og faktisk ikke ligner sig selv. Dagen sluttede med middag i restauranten, hvor jobs og faglighed prægede samtalerne i lige så høj grad som familieforhold og gamle minder.

Alt i alt en fantastisk dag, der lyser op i novembermørket. Tak til kræfterne bag dagen og til deltagerne for at bakke op om den.

Peter Sigmund og Paolo Sibani har forfattet en kort beretning om Fysisk Institut fra den spæde start og indtil det nye årtusinde, og den kan findes her:

Da fysikken kom til Odense, og hvad der siden skete (pdf).

Vi har samlet program og billeder fra dagen i dette galleri (pdf).
Redaktionen afsluttet: 29.11.2021