SDU Galaxy

Danske studerende skal sende deres egen satellit op næste sommer

Det Danske Studenter CubeSat Program, DISCO, vil i samarbejde med den nordjyske virksomhed Space Inventor sende sin første satellit op med en Falcon-9 raket en gang i sommeren 2022.

Af Ole J. Knudsen, 25-03-2021

Satellitten vil indeholde en række mindre studentereksperimenter samt fungere som en kommunikationsstation for radioamatører over hele verden.

Illustration af CubeSat

Opsendelsen af den første satellit er nu bestilt hos firmaet Momentus til at skulle finde sted i sommeren 2022 med en Falcon-9 raket. Satellitten vil være en såkaldt CubeSat på 10 x  10 x 10 cm og med en masse på 1 kg.

Satellitten vil indeholde en række små eksperimenter, som de studerende lige nu arbejder på at definere.

Flere data til Jorden

En af ideerne går på at undersøge muligheden for at bruge samme frekvens som et almindeligt trådløst netværk til at kommunikere mellem satellitter. Dette vil kunne gøre det muligt for nogle af de efterfølgende DISCO-satellitter at sende langt større datamængder ned til Jorden.

Det kunne for eksempel være billeder, der viser udviklingen i de arktiske egne, i takt med at isen omkring Grønland forsvinder.

Skal bruges til undervisning på både universiteterne og i gymnasierne

– Som en del af mit bachelorprojekt har jeg fået lov til at kigge på, om en Cubesat kan bruges til VLBI og udarbejde en passende konfiguration til en antenne. Det bedste ved DISCO er, at man er en del af et større projekt, hvor der stadig er mulighed for, at ens egne kontributioner kan bruges til noget. Muligheden for, at mit arbejde måske bliver sendt ud i rummet, er ret vild at tænke på, siger Rema Ahmid, der studerer Fysik og Teknologi på Det Tekniske Fakultet, SDU.

VLBI er en forkortelse af Very Long Baseline Interferometry; en masse mindre satellitter, der arbejder sammen og dermed kan bruges som en stor satellit. Det er blandt andet blevet brugt til at tage billeder af et sort hul.

DISCO er udviklet under det danske partnerskab for rumrelaterede uddannelser.

CubeSat prototype

Logokonkurrence

Alle satellitmissioner har et sejt logo, eller en mission patch som det hedder på engelsk, og det skal DISCO derfor også have. DISCO udlodder derfor et Astro Pi-sæt til det sejeste mission patch for DISCO-programmet. Prøv at søge på "mission patch" i en søgemaskine for inspiration.

Astro Pi er en lille Raspberry Pi-computer udviklet af The Raspberry Pi Foundation i samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation, ESA. Astro Pi-sættet består af en Raspberry Pi 3, et Sence HAT-kort med en række indbyggede måleinstrumenter, et kamera og en strømforsyning. Astro Pi-sættet gør dig i stand til at udvikle eksperimenter, som de kunne udføres på en CubeSat.

Forslag til et mission patch for DISCO-programmet skal uploades på DISCOs Facebook-side inden 9. maj 2021 for at være med i konkurrencen.

• Christoffer Karoff (Aarhus Universitet)
    Tlf.: 2118 3926
    E-mail: karoff@geo.au.dk
  • Jens Dalsgaard Nielsen (Aalborg Universitet)