SDU intensiverer fokus på rummet i SDU Galaxy

For at sikre studerende de bedste kompetencer til at gribe mulighederne i rumfartens nye guldalder samler Syddansk Universitet forskning og udvikling i rum og rumrelateret teknologi i netværket SDU Galaxy.

Af Birgitte Dalgaard, , 08-03-2021

Med raketfart er rumfarten landet i en ny guldalder. Næsten 2000 satellitter flyver over vores hoveder, NASA-robotten Perseverance er landet sikkert på Mars, ESA hyrer nye astronauter - og hvem ved, måske lander de første måneturister snart. Fascinationen for rummet og mulighederne har aldrig været større. Derfor har SDU samlet kræfterne indenfor rumforskning og udvikling i SDU Galaxy, så studerende får de bedste betingelser for at opnå de rumkompetencer, som erhvervslivet vil råbe efter i nær fremtid.

- Udforskningen af rummet, vores egen galakse og Jorden med observationer fra rummet har enorm betydning for at forstå vores egen oprindelse og sikre vores egen fremtid. Vi har skabt SDU Galaxy, fordi der er nogle fantastiske perspektiver i at kombinere forskning i rum og rumrelateret teknologi på Det Tekniske Fakultet, med de problemer vi ønsker at løse indenfor for eksempel astrofysik og kosmologi på det Naturvidenskabelige fakultet, siger lektor Mads Toudal Frandsen fra Centre for Cosmology and Particle Physics Phenomenology, Det Naturvidenskabelige Fakultet.

Hvad er DISCO?

Her tænker vi ikke på dansen fra 70´erne; DISCO står for Danish Student Cubesat Programme.

Industriens Fond og fire danske universiteter, heriblandt SDU, er gået sammen om projektet, som vil øge talentpuljen af kandidater med kompetencer inden for rumteknologi med etableringen af et studenterprogram, som skal arbejde med cubesats mikrosatellitter. Projektet skal imødekomme en stigende efterspørgsel på tværfaglige rumkompetencer, der bedst kan komme erhvervslivet til gavn.

Projektet skal også sikre en stabil pipeline af opstartsvirksomheder til ESA BIC programmet.

Nicolai Iversen, videnskabelig assistent ved Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på Det Tekniske Fakultet, er en af hovedkræfterne bag oprettelsen af SDU Galaxy. Han er 25 år, og fordi han selv savnede et netværk af rumentusiaster, da hans fascination for rummet sporede ham ind på uddannelsen som maskiningeniør, har han kastet mange kræfter i projektet.

- Jeg har altid været fascineret af rummet, og de udfordringer der opstår, når teknologier forlader jordens atmosfære. For mig er den største motivationsfaktor det praktiske element og tanken om, at teknikken rent faktisk skal med en raket i rummet. Hos SDU Galaxy gør vi en indsats for at tilføje de studerendes projekter dette element, siger Nicolai Iversen og peger på et eksempel:

Gennem vores samarbejdspartnere på DISCO-projektet har vi allerede planlagt den første satellitopsendelse med en SpaceX Falcon9 raket fra Kennedy Space Center i Florida, sommeren 2022. Det er utroligt fedt som forsker at kunne introducere disse muligheder for de studerende.

Nicolai Iversen, Videnskabelig assistent ved Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet

Både Nicolai Iversen og Mads Toudal Frandsen har store forventninger til, at de gennem et samlet fokus i rumforskning og udvikling kan være med til at gøre en forskel for nogle af de vigtige dagsordner, som samfundet står over for.

- Der er virkelig meget af universet vi ikke forstår, men med ny teknologi kan vi slå huller ind til dets hemmeligheder. Samtidig kan vi udnytte samspillet mellem teknologi og grundforskning til at forstå klimaet og økosystemer her på jorden bedre, siger Mads Toudal Frandsen.

Mød forskeren

Nicolai Iversen er videnskabelig assistent ved SDU Dronecenter på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, og han har været med til at danne netværket SDU Galaxy.

Mød forskeren

Mads Toudal Frandsen er viceinstitutleder og lektor ved Centre for Cosmology and Particle Physics Phenomenology (CP3-Origins) på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, og han har været med til at danne netværket SDU Galaxy.

Vidste du at:

ESA hyrer for første gang siden 2008 nye astronauter. Hvis du er interesseret i jobbet, skal du blandt andre opfylde følgende kriterie:

• Kandidatgrad (eller højere) i: naturvidenskab (blandt andet fysikfagene, geofysik, atmosfære- eller havforskning, biologi), medicin, ingeniørvidenskab, matematik eller IT-videnskab.

Se alle kriterier for at blive astronaut på BlivAstronaut.dk

Redaktionen afsluttet: 08.03.2021