Skip to main content
DA / EN
SDUUP | NYHEDSBREV NOVEMBER 2021

Nyhedsbrev November 2021: Micro-credentials

I november måneds nyhedsbrev fokuserer vi på den europæiske tilgang til micro-credentials. Du kan læse om, hvorfor EU Kommissionen lige nu satser stort på at booste udviklingen af micro-credentials på de videregående uddannelser i Europa og hvad det er for en udfordring som udviklingen af micro-credentials skal løse.

En mere detaljeret beskrivelse om baggrunden herfor findes i EU Kommissionens rapport ”A European approach to Micro-credentials: Final report. Output of the Higher Education Micro-credentials Consultation Group". Udfordringen som denne satsning ønsker at imødekomme skyldes bl.a. en accelereret digitalisering på grund af covid-19-pandemien samt et øget fokus på grøn omstilling. 

Globalt findes allerede aktører som udbyder korte kurser, som betegnes som micro-credentials (Class Central, 2020). Det er de såkaldte MOOC-udbydere som f.eks. Coursera, edX, FutureLearn og Kadenze, men man mangler stadig en klar og præcis definition af, hvad micro-credentials er og hvilken værdi de reelt kan tillægges, så de kan bruges til formålet. F.eks. at kunne give ECTS point, så micro-credentials kan kobles til bachelor- og kandidatgrader eller indgå som byggeklodser i en uddannelse (Stacking).

I rapporten “A European approach to Micro-credentials: Final report” (European Commission, 2020) foreslås nedenstående definition af betegnelsen micro-credentials. Definitionen indeholder centrale elementer som kvalitetssikring, henvisning til kvalifikationsrammer og anvendelse af merit samt foranstaltninger til at sikre flytbarhed og stackability.   

Definition
"
A micro-credential is a proof of the learning outcomes that a learner has acquired following a short learning experience. These learning outcomes have been assessed against transparent standards."(European Commission, 2020 s. 10)

Rapporten uddyber definitionen med følgende:

"The proof is contained in a certified document that lists the name of the holder, the achieved learning outcomes, the assessment method, the awarding body and, where applicable, the qualifications framework level and the credits gained. Micro-credentials are owned by the learner, can be shared, are portable and may be combined into larger credentials or qualifications. They are underpinned by quality assurance following agreed standards.” (European Commission, 2020 s. 10)

Du kan også se youtube-videoen What are Micro-credential præsenteret af professor Mark Brown fra Dublin City University (DCY)

Karakteristisk ved micro-credentials undervisningsformen er, at de ofte udbydes online, men også kan udbydes som blended learning eller fysisk fremmøde. Den rene online form for micro-credentials kurser er især knyttet til MOOC-udbyderne.

Udfordringer, som micro-credentials skal løse

Hovedudfordringen er, at

“It is predicted that 50% of all employees will need reskilling by 2025 and widely accepted that over the next decade “...new technologies will reshape millions of jobs in the EU” (European Commission, 2019, p.7). These new types of jobs are expected to emerge through Industry 4.0 and as a result of the growing impact of digitalisation"(Brown, et al. 2021b, s. 2).

Mark Brown el al. (2021a, s. 2) har opstillet en mere konkret liste over, hvad det er for nogle udfordringer, som micro-credentials forsøger at løse:
  • ”To help increase participation rates in lifelong learning
  • To respond to the demand for more flexible higher education
  • To create credential pathways between formal and non formal education
  • To provide pathways to formal credentials for professionals and trades workers
  • To increase graduate employability, transition to work, and to develop 21st Century
    transferable skills
  • To help close growing skill gaps resulting from the changing nature of work
  • To increase employer capacity, productivity and competitiveness
  • To develop new partnerships between higher education providers and industry stakeholders”.

Løsningen på udfordringen

Løsningen på udfordringen er i følge EU Kommissionen :

”A European approach to micro-credentials will increase personalized learning opportunities for all. It will help widen learning opportunities and strengthen the role of higher education and vocational education and training (VET) institutions in promoting lifelong learning by providing more flexible and modular learning opportunities.” (European Commission, 2020, s. 6)

Det fremhæves endvidere, at micro-credentials også er et brugbart supplement for studerende på både bachelor-, kandidat-, og ph.d. niveau. Derudover vil et øget antal voksne have behov for omskoling eller opkvalificering via mere fleksible undervisningsformer end det der muligt via traditionelle bachelor- eller kandidatforløb, som i Danmark typisk kræver meget tid på campus.

Micro-credentials på SDU

På SDU har Center for Journalistik siden 2019 arbejdet på udvikling af Fremtidens Uddannelser i form af en mere digital og fleksibel kandidatuddannelse (Cand.public.). Uddannelsen er bygget op af de såkaldte nanomoduler, som er små læringsmoduler der tilsammen udgør et samlet læringsforløb. Modulerne tilbydes som video, podcast, MCQ, opgaver eller tekst. I et interview til Danmarks Akkrediteringsinstitutions publikation om emnet micro-credentials (Danmarks Akkrediteringsinstitution, 2021) udtaler professor og centerleder for Center for Journalistik, at udviklingen går for langsom i forhold til nogle af de udenlandske udbydere. Konkret mener Peter Bro,  at "det kan blive for ukonkret og gå for langsomt, hvis man venter for længe på, at der bliver udrullet nogle rammer for udbud af micro-credentials fra Bruxelles". I stedet efterlyser han nationale forsøgsordninger, der frisætter uddannelsesinstitutionerne i forhold til at understøtte livslang læring og giver institutionsledelserne motivation og incitament til at bevæge sig ind på banen (Danmarks Akkrediteringsinstitution 2021, s. 43).

Hør evt. Peter Bro uddybe sine pointer i denne video:

I boksene til højre beskrives centrale og aktuelle diskussioner inden for udviklingen af micro-credentials.

Referencer
Brown, M., Arnold, D., Read, T., Olcott, D., McGreal, R., & Makoe. M. (2021a). Madrid microcredential
statement - Asking critical questions: Leveraging micro-credentials to bridge divergent
paths
. Outcome of EDEN Conference. 

Brown, M., Nic Giolla Mhichíl, M., Mac Lochlainn, C., Pirkkalainen, H, & Wessels, O. (2021b). Paving
the road for the micro-credential movement: ECIU University white paper on micro-credentials
.
European Consortium of Innovative Universities. 

Class Central, 2020. Massive List of MOOC-based Microcredentials. Online at: https://www.classcentral.com/report/list-of-mooc-based-microcredentials/  [Besøgt 29-11-2021].

Danmarks Akkrediteringsinstitution (2021). Nye fleksible uddannelsesveje gennem hele livet – Europæiske og danske perspektiver på micro-credentials på videregående uddannelsesniveau. https://akkr.dk/micro-credentials/ [Besøgt 29-11-2021)].

European Commission. (2020). A European approach to Micro-credentials: Final report. Output of the Higher Education Micro-credentials Consultation Group. [Besøgt 29-11-2021)].

 
Micro-credentials fra et brugerperspektiv

Få viden om hvordan brugere kan anvende micro-credentials via fire forskellige eksempler og nogle af implikationerne for uddannelsesinstitutionerne.

Læs mere

Stacking micro-credentials

Få viden om betegnelsen stacking micro-credentials og en af bekymringerne ved at personer kan opbygge en uddannelsesgrad ved at stacke micro-credentials.

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 30.11.2021