Menu

Om undersøgelsen

Baggrund

Der findes stort set ikke det mediehus, som de seneste år ikke har fået en ny strategi for digitale medier og web-tv - eller er i gang med at få det.
Det er dog meget begrænset, hvad der er dokumenteret af viden om den omfattende udrulning af web-tv – og ikke mindst om, hvad der virker og ikke virker. For selv om de fleste af landets publicistiske medier er optaget af web-tv, så hersker der fortsat stor usikkerhed om, hvad der fungerer på web-tv, og hvad der ikke gør. Mange steder fægter ledelse og medarbejdere sig fortsat frem i forsøget på at finde deres egen rette tilgang til web-tv. Skinnerne bliver billedlig talt lagt, mens toget kører.
Derfor er der brug for viden om, hvordan medierne arbejder med web-tv, og hvilke erfaringer de gør sig. Undersøgelsen her kan forhåbentlig være et bidrag til dette.

Rapportens indhold


Rapportens indhold bygger direkte oven på rapporten om ”Webtvaviserne”, som Rune Michelsen gennemførte i 2011 om danske mediers brug af web-tv.
Vores materiale tager udgangspunkt i følgende:

  •  Løbende observationer, indsamlinger og registreringer gennem de seneste halvandet års tid af, hvordan danske og internationale medier arbejder med web-tv.
  • Kvalitative interviews med en række mediechefer på området i Danmark samt fremtrædende medarbejdere i udlandet bl.a. fra YouTube, Google, AJ+, Berkeley University i forbindelse med researchrejse til San Francisco og Silicon Valley i 2017.
  • Registreringer af den samlede produktion af web-tv på to udvalgte døgn i uge 2, 2016 for ti mediehuse i Danmark. Det drejer sig om flg. medier:
  • Politiken
  • BT
  • Børsen
  • Ekstra Bladet
  • Jyllands-Posten
  • Berlingske
  • Århus Stiftstidende
  • JyskeVestkysten
  • DR
  • TV2

Formål


Målet med rapporten er:

  • At give konkrete bud på nye og udbredte web-tv-genrer og formater, som vi har observeret
  • At beskrive generelle trends og tendenser for danske og internationale mediers brug af web-tv-produktioner - både i forhold til indhold, form og distribution
  • At give inspiration til mediebranchen om web-tv - både i forhold til formater, formidling og fortælleformer.

   

Vi står bag rapporten

    Ralf Andersson
    Journalistisk lektor, Center for Journalistik, SDU
    2132 1836
    raan@journalism.sdu.dk

    Rune Michelsen
    Tidl. Journalistisk lektor, Center for Journalistik, SDU
    Nu partner i WeLoveVideo
    rune@welovevideo.dk
    6020 1015

    Alexander Sjöberg
     Forskningsassistent

    Rapporten er støttet med midler fra Aahus Stiftstidendes Fond.

    Vil du læse mere om web-tv i Danmark, kan du gå til forsiden - eller du kan gå direkte til en anden artikel via relaterede artikler nedenfor.

    Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

    Acceptér cookies