Menu

Distributionsplatforme

Publicering på andres platforme

Facebook og YouTube er uden sammenligning de mest benyttede platforme, når det handler om distribution af videoer. Med over 7,5 millioner daglige danske videovisninger til danske nyhedsmedier er Facebook en meget anvendt udgivelsesplatform til nyhedsvideoer i Danmark. To tredjedele af alle danskere bruger mediet dagligt, og Facebook er samtidig den absolut vigtigste nyhedskilde for danske unge. Som det fremgår af artiklen vedr. tendenser om web-tv, udkommer omkring en fjerdedel af alle registrerede videoindslag både på Facebook og på mediets eget website.

I februar 2017 blev der hvert minut uploaded 400 timers videomateriale globalt på YouTube, og der blev hver dag set en milliard timers indhold på kanalen verden over.

Globalt kæmper de to giganter om at være den førende og foretrukne platform for distribution af videoindhold.
I grafen nedenfor ses det, hvordan Facebook de seneste år er halet ind på YouTube, når det gælder visninger. Man skal dog være opmærksom på, at den måde, visningerne udregnes på, er meget forskellig fra YouTube til Facebook. På YouTube er 30 sekunders afspilning lig med en visning, mens der skal blot 3 sekunder til det på Facebook.

 

Grafikken viser den udvikling, der har været fra 2013-2015.

Kilde: The future of online news video, Reuters Institute, 2016

Se et indslag fra CNN, der forklarer udviklingen.


 Facebook eller Youtube

Den centrale forskel mellem YouTube og Facebook er den måde, brugerne anvender platformene på.

Hvor YouTube er bygget op omkring video, er Facebook ikke konstrueret med video som hovedindhold. Her er dit feed i stedet det helt centrale. Ens feed består af store mængder information i en uendelig strøm af tekst, fotos og video, - genereret af Facebooks algoritme, der vælger, hvad man får serveret først. En strøm af indhold i prioriteret rækkefølge, som Facebook bestemmer, og som sætter video forrest i køen.

YouTube fungerer på en anden måde, fortæller Hunter Holcombe, Executive Producer og ledende indholdsansvarlig chef på det succesfulde amerikanske videomedie AJ+.

"Oprindeligt ville vi producere det samme indhold på tværs af platformene. Vi var først på Facebook og lagde det så på YouTube. Men fordi vores indhold mere var designet til Facebook, fungerede det ikke så godt på YouTube. For publikum på YouTube er helt anderledes end på Facebook."

Han uddyber: "YouTube er nærmest som en søgemaskine, hvor publikum ikke opfører sig som på et socialt medie. Derfor er seerens forventning en anden. I dag har vi faktisk indhold, vi ikke engang gider lægge på Facebook. For det kan kun fungere i en YouTube-kontekst. Det handler især om historier i de længere formater. De dør på Facebook."

Hvor Facebook altså er styret af en algoritme, er YouTube i højere grad styret af søgninger – groft sagt. Det er en afgørende forskel for brugermønstret og dermed også den måde, vi skal tænke indhold på som producenter.

I den periode, hvor vi har samlet data ind og registreret eksempler til brug i undersøgelsen, har tendensen med square-video (altså ’kvadratisk video’ – ikke horisontal), som lige nu buldrer frem på sociale medier ikke fyldt det store i de mediehuse, vi fulgte og interviewede. Men det gør tendensen nu ved undersøgelsens publicering i den grad!

Særligt ifht. Facebook, (hvor langt det meste indhold ses på mobilen), er square-video blevet et meget dominerende fænomen i publiceringen af video. Der er lavet flere gode beskrivelser og artikler om tendensen – fx senest på dansk ifbm TV2 Østjyllands projekt om selvsamme. 

Hvilken platform skal man bruge til hvad? Vi har interviewet en række amerikanske eksperter fra San Francisco og Silicon Valley for at få deres bud på, hvordan man optimerer sit indhold og får distribueret det bedst muligt. Læs her artiklerne om de to største distributionsplatforme:

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies