Coronavirus

Data skal sikre corona-afstand i supermarkedet

Virksomhed og forskere fra SDU er snart klar med et visuelt live-overblik, der ved hjælp af data og sensorteknologi skal hjælpe kunder i supermarkeder med at holde afstand i køen, så de ikke smitter.

Af Jane Thoning Callesen, , 20-03-2020

Vi skal bryde smittekæden, og det skal gå hurtigt. Sådan lyder budskabet fra myndighederne, og på SDU’s enhed for Software Engineering under Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet er professor Mikkel Baun Kjærgaard i fuld gang med at skabe en løsning, der kan bidrage til netop det.

- Vi ved fra myndighederne, at køen i et supermarked er et kritisk sted i forhold til smitte. Som forsker er jeg vant til at arbejde med data fra bygninger og med spor af, hvordan folk bevæger sig.

- Det slog mig pludselig, at hvis vi kan give folk et visuelt live-overblik over, hvor tæt de faktisk står på hinanden i køen, kan vi måske få dem til at holde mere afstand, fortæller han.

Samarbejde med Vemco Group

Derfor greb han i mandags telefonen og ringede til Anel Turkanovic, CEO i Vemco Group, der leverer sensorteknologi og kundetællere til supermarkeder.

For selvom det nok er de færreste, der ved det, hænger der allerede i dag sensorer fra Vemco Group i supermarkedernes lofter, der registrerer kundernes bevægelsesmønstre i butikken.

- Den type data bruger supermarkederne til at forbedre indkøbsoplevelsen. For eksempel ved at forsøge at forudse, hvornår der er behov for at åbne en kasse mere, forklarer Anel Turkanovic.

Mikkel Baun Kjærgaard, Professor

Men teknologien kan også registrere, hvordan kunderne er placeret i forhold til hinanden. Mikkel Baun Kjærgaard og Anel Turkanovic fik derfor hurtigt talt sig ind på en model for, hvordan man ved hjælp af sensorteknologi kan måle afstanden mellem kunder, og hvordan disse data kan analyseres og præsenteres i realtid på en skærm ved kassen. For eksempel via grønne og røde smileys, der med det samme viser, om man står for tæt på en medborger.

Data skal afhjælpe corona

Allerede testet i dansk butik

Systemet er allerede testet i en førende, dansk supermarkedskæde. Nu skal det finpudses af programmørerne, inden det ifølge planen opsættes i butikkerne i starten af april.

- Vores test data viser, at det mest kritiske tidspunkt i forhold til afstand, er det øjeblik, hvor kunderne tager varer op af kurven og lægger dem på båndet. Forhåbentlig kan vores løsning minde folk om at holde afstand, så vi får brudt smittekæden i tide, lyder det fra Mikkel Baun Kjærgaard.

- Test data viser også at de nye retningslinjer der er blevet indført i butikken i midten af denne uge har øget afstanden. Derved kan data også bruges til at måle effekten af ny skiltning og regler, fastslår han.

Værdsætter samarbejde med SDU

Hos Vemco Group værdsætter Anel Turkanovic de muligheder, som samarbejdet med SDU og Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet giver.

- Det er givende for os at arbejde så tæt sammen med et universitet. Det giver os en unik mulighed for at teste nye teknologier. Og lige i forhold til corona, så er det jo bare fantastisk at få mulighed for at bidrage med tiltag, der understøtter myndighedernes anbefalinger, siger han.

- Forhåbentlig kan øget opmærksomhed omkring afstand i supermarkederne bidrage til, at vi snart kan returnere til hverdagens normalitet, afslutter Anel Turkanovic.

Mød forskeren

Mikkel Baun Kjærgaard er professor på SDU’s enhed for Software Engineering under Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Redaktionen afsluttet: 20.03.2020