Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Spændende kunst til Nyt SUND og Nyt OUH

Det Fælles Kunstvalg for Nyt OUH og SDUs Nyt SUND har udvalgt fire fælles kunstprojekter, som skal synliggøre forbindelsen mellem de to institutioner. Fire internationalt anerkendte kunstnere skal skabe unikke kunstværker til glæde for medarbejder, studerende, gæster og patienter.

Når dørene åbner til Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH) og Syddansk Universitets nye bygning til det sundhedsvidenskabelige fakultet (Nyt SUND), vil brugere af stedet blive mødt af kunst i international særklasse.

Kunsten, der giver oplevelser ud over det sædvanlige, bliver en æstetisk forbindelse mellem Nyt OUH og Syddansk Universitets eksisterende campus via Nyt SUND.

Det Fælles Kunstudvalg har nu valgt de fire kunstnere: Simon Starling (vidensaksen), Phillippe Parreno (koblingszonen), Monica Bonvicini (Nyt SUNDs hovedindgang) og Nevin Aladag (Nyt OUHs hovedindgang). Bygningsstyrelsen har sideløbende modtaget skitseforslag fra kunstnerne FOS (DK) og Cory Arcangel (US) til Nyt SUND.

Kunst og samarbejde

Der bruges samlet 11 millioner på de fire fælles kunstprojekter, som vil give identitet og personlighed til Nyt OUH og Nyt SUND. Kunstudvalget har lagt vægt på sammenspillet mellem brugerne, kunsten og arkitekturen og prioriterer kunstværker, der kan give patienter, ansatte og studerende nye oplevelser af stedet.

Kunstværkerne integreres i særlige rum og steder i byggeriernes fælles arealer og forbindelsesgange. Fælles for projekterne er, at de skal markere det tætte samarbejde mellem OUH og SDU, som med deres sammensmeltning kommer til at danne unikke muligheder for behandling og forskning mellem teori og praksis.

For Ole Skøtt er samarbejdet netop centralt:

- Byggeriet får SDU og Nyt OUH til at være fysisk sammenhængende, og jeg er glad for at, at kunsten kan bidrage til at tydeliggøre samarbejdet mellem SDU og OUH ved for eksempel at trække en kunstnerisk tråd gennem Nyt OUHs og Nyt SUNDs vidensakse. Vores forskningssamarbejde er både nationalt og internationalt – det bliver kunsten også, og den kommer til understøtte de gode forsknings-, uddannelses- og behandlingsmiljøer til glæde for de mange tusinde daglige brugere af de to institutioner, siger Ole Skøtt, dekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Læs mere om den fælles kunst på Nyt OUH/SDU her.

Redaktionen afsluttet: 16.12.2015