Verdenskendt dansk forsker forelæser på SDU

Lene Vestergaard Hau holder årets HCA-forelæsning på Syddansk Universitet. Hun vil fortælle om sine banebrydende eksperimenter med lys torsdag den 9. oktober.

Den danske fysikprofessor Lene Vestergaard Hau kommer i næste uge til Odense for at fortælle om sine banebrydende eksperimenter med lyset. Torsdag den 9. oktober holder hun årets HCA-forelæsning på Syddansk Universitet.

Lene Hau blev verdensberømt, da hun for 15 år siden bremsede lyset så kraftigt, at det bevægede sig med kun 17 meter per sekund mod normalt 300.000 kilometer per sekund. Senere har hun vist, at lyset kan stoppes fuldstændigt og genskabes igen efter behov.

Den 54-årige fysiker har arbejdet i USA i 25 år og har siden 1999 været professor på Harvard University, hvor hun har sit eget forskerteam.

Ekstrem kulde

Teamets eksperimenter finder sted under ekstreme kuldeforhold – tæt på det absolutte nulpunkt på minus 273,15 grader, hvor atomer og molekyler står helt stille. De seneste eksperimenter handler således om at kombinere de ultrakolde atomer med nanoteknologi, og dermed kaste lys over dele af fysikkens love, som stadig er meget gådefulde.

Da Lene Hau for tre år siden modtog Carlsbergfondets Forskningspris blev det fremhævet, at hendes arbejder bærer præg af meget stor kreativitet, og at hun formår i hvert enkelt forsøg at fokusere på de grundforskningsmæssige perspektiver samt mulighed for anvendelser.

Hekseri med lys

Lene Hau har givet sin forelæsning titlen ”Wizardry with Light” – hekseri med lys – og den finder sted torsdag 9. oktober kl. 15 i auditorium 45 på SDU’s campus i Odense. Forelæsningen varer ca. en time og der er fri adgang for alle.

Forelæsningen er arrangeret af the Hans Christian Andersen Academy, som hvert år inviterer en forsker i international særklasse til at holde en Hans Christian Andersen Lecture på Syddansk Universitet.

Redaktionen afsluttet: 02.10.2014