Aftagerpanelet for Medievidenskab

Aftagerpanelet fungerer som netværksskabende forum for dialog for Medievidenskab ved Syddansk Universitet og kan drøfte alle spørgsmål, som bidrager til at fremme et godt samarbejde mellem uddannelsen og det omgivende samfund. Aftagerne skal så vidt muligt repræsentere både aktuelle og fremtidige praktik- og ansættelsessteder

Det tilstræbes at involvere aftagerpanelets medlemmer uden for møderne i f.eks. employabilitets-arrangementer på universitetet, case-arbejde i undervisningen, praktiksamarbejde og lignende.

Aftagerpanelet skal have en stærk regional forankring (Region Syddanmark) – dog uden udelukkelse af relevante medlemmer fra andre regioner.

Aftagerpanelet drøfter bl.a.

  • uddannelsernes kvalitet og relevans for samfundet samt udvikling af de eksisterende uddannelser
  • behovet for nye kompetencer og udvikling af nye uddannelser
  • job- og opgaveområder for uddannelsernes færdige kandidater samt udvikling af nye jobområder
  • udvikling af nye undervisningsformer og -formater
  • samarbejdet mellem uddannelserne og aftagerne om projekter, projektorienterede forløb, specialer o.l. i studietiden
  • markedsføring af uddannelserne og uddannelsernes færdige kandidater

Uddannelser
Aftagerpanelet dækker pr. 1. oktober 2018 følgende uddannelser:

  • Medievidenskab
  • Tilvalg i manuskriptudvikling
  • Tilvalg i computerspilsudvikling og interaktionsdesign

Sammensætning
Aftagerpanelet består af ca. 6 aftagerrepræsentanter/alumner, 2 VIP (videnskabeligt personale) samt 2 studerende. Desuden deltager aftagerpanelets sekretær. Aftagerpanelet kan supplere sig med nye medlemmer efter behov.

Aftagerrepræsentanterne bliver valgt ud fra et ønske om at dække nedenstående sektorer og temaer:

  • A: De store nationale medieselskaber (DR/TV2)
  • B: Undervisningssektoren (f.eks. mediefag/gymnasieskolen)
  • C: Offentlige sektor (f.eks. styrelser el. kommunale enheder)
  • D: Private SMV (f.eks. reklamebureauer el. medieproduktionsvirk.)
  • E: Medieanalyse/medieforskning (f.eks. konsulentbureau, Gallup, Infomedia)
  • F: Kultur, formidling og fritid (f.eks. turistbureau, museer, biblioteker)

Følgende temaer/vidensområder søges desuden repræsenteret blandt medlemmerne

  • Web og sociale medier
  • Film og TV
  • Radio og/eller trykte medier
  • Spil
  • Medieproduktion
  • Redaktionelt arbejde

Hvis ovenstående sammensætning ikke kan lade sig gøre praktisk, søges en sammensætning, som tilgodeser så mange af sektorerne og temaerne som muligt. I nogle tilfælde kan det samme medlem f.eks. dække flere sektorer/temaer.

VIP-repræsentanterne består af en underviser samt studielederen.

Studenterrepræsentanterne består af to studerende; så vidt muligt én BA- og én KA-studerende.

Aftagerpanelets sekretær findes blandt fakultetets TAP-personale, og såfremt muligt varetages posten af studienævnssekretæren.

Mødefrekvens
Aftagerpanelet afholder 1-2 møder årligt. Der tilstræbes 1 møde pr. semester.

Tilbagemeldingerne fra aftagerpanelet behandles i studienævnet og resultaterne anvendes til kvalitetssikring af uddannelsen.

 

Ovenstående kommissorium er godkendt af aftagerpanelet 28. september 2018, af Studienævnet for Medievidenskab den xx samt af dekanen for Det Humanistiske Fakultet den 3. oktober 2018.

 

Medlemmer af aftagerpanelet:

  • Morten Steensgaard, TV2
  • Lise Agerbæk, UCL og LAMA Grafik
  • Duygu Erdölek, Miljøstyrelsen og DEC kommunikation
  • Søren Braun, Region Syddanmark
  • Thomas Østerkjerhuus, Morning Train
  • Lise Kapper, Mediemuseet
  • Sara Mosberg Iversen, Lektor
  • Elle Christine Lüchau, studerende
  • Mette Marie Sund Sørensen, studerende
  • Bo Kampmann Walther
Dagsorden og referat

Klik her

Guide til undervisere

Se gode råd til employabilitet i undervisningen

klik her!

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies