Formidling

Kommissionen har udarbejdet en brochure om hvordan man får kommunikeret sine forskningsresultater ud til en bredere offentlighed. Brochuren er interessant på flere måder. Dels giver den inspiration til hvordan man i sine projekter kan tænke kommunikation af forskningen, som synes at være en ikke uvæsentligt udfordring i en del projekter, og del, og det er måske det mest interessant, giver det et billede af hvilke ting kommissionen vægter i sine evalueringskriterier af ansøgninger på disse parametre. Dette er således relevant hvis man påtænker at lave ansøgninger til EU-virkemidler, men da vi samtidigt kan se at de national forskningsprogrammer i et vist omfang læner sig op af tendenserne i EU, er der god grund til at tænke disse anbefalinger ind i denne sammenhæng også.

Generelt er der god grund til at antage at der stadig bliver lagt mere og mere vægt på at forskerne skal ”retfærdiggøre” overfor både fagfæller og den brede offentlighed, at de har fået midler til deres forskning.

FI har lavet en mindre undersøgelse af om der er en trend i afslagene på danske EU-ansøgninger (via Evaluation Summary Reports). Og ganske interessant viser det sig, at det sjældent er det videnskabelige indhold, som ansøgningerne falder på, men derimod Dissemination og Outreach strategier. Det handler i den forbindelse ikke om at forskerne skal ud og opfinde nye måder eller strategier for hvordan de skal videreformidle deres forskningsresultater. Det handler i højere grad om, at de skal blive bedre til at beskrive de ting, de allerede gør. Eksempelvis beskrive hvilke konferencer de planlægger at præsentere deres resultater på, foredrag på folkeuniversitetet, involvering af skoleelever i brobygningsforløb etc. I den forbindelse er det nok også værd at bemærke at et par linjer om Open Access altid er en positiv ting.

I det lys bliver formidlingsdimensionen en vital del af ansøgningen og guiden måske værd at bruge et par minutter på.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies