Forskningens Døgn i Esbjerg

Torsdag 26. april inviterer Esbjergs kultur- og uddannelsesinstitutioner gymnasieelever til Forskningens Døgn på UC SYD. Den landsdækkende begivenhed byder på spændende oplæg og mulighed for at få forskningen tættere på.

Fisk har øresten, og det kan faktisk bruges til noget helt særligt. Billedkunst kan forstærke musikoplevelsen. Og så er der er nogle som arbejder på at gøre livet nemmere for LGBT unge. Arrangementet består af i alt 15 pitches (oplæg på 3-4 minutter) med efterfølgende spørgetime, hvor eleverne kan møde oplægsholderne, hvis der skulle være spørgsmål til emnerne.

Forskningens Døgn foregår på UC SYD, Degnevej 16 i Esbjerg torsdag kl. 10-12. De inviterede gæster er byens gymnasieelever, som vil komme til at møde dedikerede forskere fra mange felter og mange organisationer i Esbjerg: Esbjerg Kunstmuseum, Psykiatrien i Region Syddanmark, SDU Esbjerg, UC SYD, Vadehavscentret samt Aalborg Universitet Esbjerg.

“Da SDU Esbjerg som bekendt bygger til UC SYDs bygninger på Degnevej i 2020, fandt vi det som en god anledning at begynde vores kommende samarbejder ved at arrangere dette års Forskningens Døgn sammen. Vi arbejder på fremover at inkludere flere forsknings- og kulturinstitutioner i Forskningens Døgn i Esbjerg samt at åbne arrangementet op for offentligheden. Dermed håber vi at være med til at gøre den forskning der faktisk foregår i Esbjerg nærværende og inspirerende for alle esbjergensere”, udtaler arrangørerne.

Fakta

Forskningens Døgn foregår i hele landet i denne uge og har en årlig deltagelse af ca. 75.000 mennesker. Formålet er at skabe et mødested mellem forskning og befolkning og at hylde den grundlæggende nysgerrighed, forskningen står for. Læs mere på forsk.dk, hvor du også finder programmet for arrangementet på UC SYD.

Ane Line Søndergaard
Campuskoordinator, SDU Esbjerg