Ny alumneforening

Politologer fra SDU samles i ny alumneforening

En ny alumneforening for kandidater i Statskundskab er på vej på SDU. Allerede i november bliver foreningen til virkelighed ved en stiftende generalforsamling.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 25-10-2019

Samspillet mellem alumner, studerende og undervisere skal styrkes. Den nye alumneforening for kandidater i Statskundskab vil blandt andet give alumnerne adgang til relevant forskningsbaseret viden og en mulighed for at deltage i faglige arrangementer.

Iben Bonne Jensen, der er medinitiativtager, mener, at det er vigtigt at få oprettet en alumneforening. Hun blev i 2013 kandidat i Statskundskab og arbejder nu som virksomhedskonsulent i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune.

- Jeg er gået med i det her projekt, fordi det giver rigtig god mening at bygge bro mellem alumner og dem, der stadig er studerende. Det er vigtigt at holde kontakten på tværs af årgangene og opdatere vores viden på området, fortæller hun.

Alumnerne er en nøgle til samfundet

Også viceinstitutlederen på Institut for Statskundskab, Morten Kallestrup, bakker op om den nye alumneforening.

- Jeg synes, det er rigtig dejligt, at der bliver oprettet en alumneforening på Statskundskab. Man kan ikke komme udenom, at det er helt afgørende at holde godt fast i alumnerne, for de er et vigtigt link til det omgivende samfund. De kender uddannelsen og kommer ud og bruger den efterfølgende. For os er de en nøgle til at bibeholde en kontakt til samfundet, siger Morten Kallestrup.

I foreningen vil man også styrke studerendes og dimittenders muligheder for at finde et arbejde gennem netværk. Iben Bonne Jensen er ikke i tvivl om, at netværk er en afgørende faktor i jobsøgningen.

- Jeg sidder jo i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen og kan se, hvor svært det kan være for studerende at komme ud på arbejdsmarkedet. Det, at man kan blive tilknyttet et netværk som alumne, tror jeg, at der er rigtig meget gavn af, da man derigennem kan få vidensdeling og sparring med hinanden.

Første generalforsamling afholdes i november

Om den kommende generalforsamling ser Iben Bonne Jensen frem til, at der bliver bakket op om foreningen.

- Jeg håber, at vi kan få samlet en del mennesker og få bygget foreningen op, så der kan planlægges arrangementer og udvides netværk.

Alumneforeningen afholder sin stiftende generalforsamling 19. november 2019. Her skal bestyrelsen vælges, og vedtægterne skal godkendes.

Du kan læse mere og tilmelde dig den stiftende generalforsamling her.

Meld dig ind

Bliv en del af netværket og modtag invitationer til arrangementer.

Vil du være med?

Den stiftende generalforsamling afholdes 19. november 2019 kl. 17-18 i mødelokale M på Institut for Statskundskab, Campusvej 55, 5230 Odense M. Alle kandidater i Statskundskab fra SDU er velkommen.

Redaktionen afsluttet: