Dimittendplakat 2019

Mød Morten Schelde: Kunstneren bag plakaten til årets dimittender

Den anerkendte kunstner Morten Schelde står bag årets dimittendplakat. Værket skal blandt andet udtrykke følelsen af forvirring, som man kan opleve, når man dimitterer.

Af Peter Olander & Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 14-06-2019

I en klodset, musegrå betonbygning i et industrikvarter i Sydhavnen, København, ligger Morten Scheldes atelier.  Det er her i de farveløse omgivelser, kunstneren skaber sine farverige værker.

Med sine karakteristiske blyantstreger, der er kombineret med nærmest fluorescerende akvarelfarvestrøg, tager Morten Scheldes værker udgangspunkt i den kendte virkelighed, men ofte præsenteret i et abstrakt, dramatisk og farverigt univers.

Han var derfor en oplagt kandidat til at udforme et unikt værk til årgangens dimittender med udgangspunkt i SDU's rå betonbygninger.

Idéen med værket er, at det skal kunne vendes og drejes, så kunstværket kan ses i forskellige perspektiver. Ifølge Morten Schelde skal det være med til at udtrykke den følelse af forvirring, som man kan opleve, når man dimitterer.

- Når man dimitterer fra et universitet, så går man fra en verden, hvor man kender stedet og ved, hvad det er, og så skal man bevæge sig ud i noget nyt og forvirrende, fortæller Morten Schelde.

På trods af værkets dramatiske og fluorescerende farver giver de håndtegnede streger samtidig et analogt og langsommeligt udtryk, mener Morten Schelde. Og det har netop en vigtig betydning for dimittendernes kommende liv.

- Hvis man gør sig umage og tør tro på, at det er muligt, så skal det nok lykkes at nå toppen af trappen, forhåbentlig.

Internationalt anerkendt kunstner

Morten Schelde er født i 1972 og har udstillet sin kunst i både Danmark og i udlandet. Herhjemme har han blandt andet udstillet på Statens Museum for Kunst, Arken og Louisiana, og i udlandet har han udstillet i blandt andet Stockholm, New York, Berlin og Madrid.

Desuden var han en ud af ti samtidskunstnere, der fik æren af at udsmykke Kronprinsparrets bolig på Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.

Bliv medlem af SDU's alumnenetværk

Opret en gratis profil og hold kontakten med SDU og tidligere studiekammerater.

Bliv medlem

Redaktionen afsluttet: