Dimittendplakat

SDU's alumnenetværk udgiver unik kunstplakat til årets dimittender

Dimittenderne får i år en unik kunstplakat foræret af alumnenetværket på SDU. Med værket følger et ønske om at holde kontakten ved lige mellem SDU og dimittenderne.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 30-01-2019

For første gang nogensinde får dimittender fra SDU i år en unik kunstplakat foræret af SDU’s alumnenetværk.

Værket er tegnet af den anerkendte kunstner Morten Schelde og skal være med til at give dimittenderne et fysisk minde om deres tid på SDU. Kunstplakaten bliver begyndelsen på en ny tradition, som skal markere overgangen fra studerende til alumne.

Udgivelsen af plakaten skal samtidig være en påmindelse om, at dimittenderne stadig kan holde kontakten med universitetet, selvom de ikke længere studerer der.

For at SDU kan udvikle sig og dermed styrke kvaliteten af uddannelserne og forskningen, er de afhængige af tidligere studerende. Det kan blandt andet være, at de tidligere studerende deler deres viden og erfaring ved at være mentor for en studerende, holder foredrag eller sidder i et aftagerpanel.

Anerkendt kunstner står bag værket

Kunstneren Morten Schelde er født i 1972 og har både udstillet sin kunst i Danmark og i udlandet. Blandt andet i Stockholm, New York, Berlin og Madrid. Herhjemme har han blandt andet udstillet på Statens Museum for Kunst, Arken og Louisiana.

Desuden var han en ud af ti samtidskunstnere, der fik æren af at udsmykke Kronprinsparrets bolig på Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.

Og nu kommer hans værker til at pryde væggene hjemme hos dimittenderne fra SDU.

En abstrakt uddannelseshistorie

Da Morten Schelde var på jagt efter det bedste motiv til plakaten, besøgte han selv SDU i Odense. Valget faldt på en trappeopgang på Institut for Idræt og Biomekanik.

Hans kunstværk tager udgangspunkt i den kendte virkelighed, som kombineres med det abstrakte og dramatiske univers. Værket er med sine streger, vinkler, dimensioner og stærke farver med til at sætte fantasien i gang og fortælle en historie til beskueren.

Plakaten kan vendes på alle måder, og det er dermed op til modtageren selv at bestemme, hvordan plakaten skal hænge, og netop hvilken historie om ens uddannelse, den skal fortælle.

Dimittenderne får plakaterne foræret ved deres dimissioner. Deltager man ikke i sådan en, vil man kunne afhente et eksemplar i alle campusbyer i en endnu ikke fastlagt uge.

Meld dig ind i Alumnet

Bliv en del af SDU's officielle netværk for alumner.

Redaktionen afsluttet: