Ny alumneforening

Alumneforeningen for Filosofi er nu en del af Alumnet

Alumneforeningen for Filosofi på SDU vil skabe et netværk på tværs af årgange, hvor både nyuddannede og ældre alumner kan udveksle erfaringer i sociale rammer.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 26-02-2019

Selvom filosofistudiet på SDU er lille, så er fællesskabet stort. Relationer bliver opbygget på tværs af årgange, undervisere og studerende er på fornavn med hinanden, og ingen diskussioner er for store eller små.

- På studiet er der et godt fællesskab mellem årgangene, og det vil vi gerne bibeholde efterfølgende med en alumneforening, fortæller formanden for foreningen, Anni Nielsen.

I 2016 blev Alumneforeningen for Filosofi oprettet, og i år er de blevet en del af SDU Alumnet. Lige nu har foreningen cirka 60 medlemmer, og foreningen håber på, at flere alumner fra Filosofi på SDU har lyst til at melde sig ind.

- Man kan som nyuddannet melde sig ind for at holde fast i sit bagland og kunne lære noget af dem, der har været i marken i lang tid. Som ikke-nyuddannet kan man dele sine erfaringer og komme tilbage til sine rødder. Man kan studse over Heidegger, få gråt hår af Foucault, have det fedt over sin faglighed og nørde sammen med andre.

Foreningen lægger stor vægt på, at man kan dele sine erfaringer med hinanden.

- For nogen kan det være svært at sætte de rette kompetencer på, hvad man kan med en uddannelse i Filosofi. Det virker som om, der er en barriere mellem universitetet og virkeligheden, og den vil vi være med til at bryde ned i Alumneforeningen for Filosofi.

De afholder derfor mindst to arrangementer om året, hvor medlemmer kan mødes og udveksle erfaringer fra livet på den anden side af universitetet.

Anni Nielsen fortæller, at arrangementerne skal have en faglig karakter, men samtidig afholdes i sociale rammer. Foreningen har blandt andet arrangeret biograf- og teaterbesøg, haft besøg af forskellige oplægsholdere og afholdt generalforsamlinger med spisning efterfølgende.

Det er gratis at være medlem af foreningen, og tilmelding kan ske ved at sende en mail til alumnefilosofisdu@gmail.com med sit fulde navn, private e-mailadresse og dimissionsår.

Vil du selv oprette en forening?

Mangler dit studie en alumneforening, og vil du gerne oprette en? Så giv os besked.

Redaktionen afsluttet: 26.02.2019