Æresalumnen 2018

SDU kårer robotmand som første æresalumne

Robotmageren Esben Østergaard, som er medstifter og teknisk direktør i Universal Robots, bliver Syddansk Universitets første æresalumne

Af Stine Charlotte Hansen & Peter Olander , , 26-10-2018

Esben Østergaard er kåret som Syddansk Universitets første æresalumne. Den tekniske direktør i Universal Robots har en ph.d. i robotteknologi fra SDU.

Det var i universitets kælder, han sammen med et par kammerater grundlagde Universal Robots i 2005. Ti år senere blev robotvirksomheden solgt til amerikanske Teradyne for 1,9 milliarder kroner.

- Jeg er utrolig glad over at blive udnævnt som æresalumne på SDU, og så ovenikøbet første gang, prisen bliver uddelt, siger Esben Østergaard i filmen, der er lavet til lejligheden.

Æresalumnen bryder grænser og former fremtiden
Ledelsen på SDU har besluttet at definere æresalumnen som en person, der udfolder nye talenter og fremmer det unikke.

Han eller hun skaber værdi for og med samfundet. Han eller hun bryder grænser og former fremtiden. Endelig medvirker æresalumnen til SDU’s udvikling.

Esben Østergaard har udover at stifte en af de helt store spillere i robotindustrien blandt andet spillet en afgørende rolle i etableringen af den fynske robotklynge.

Universal Robots er desuden stor aftager af kandidater fra SDU.

Robotøkosystemet på SDU har givet stor viden
Esben Østergaard forklarer, at det har givet stor viden at vokse ud af robotøkosystemet på universitetet.

- SDU har haft en kæmpestor betydning for hele Universal Robots baggrund og udvikling. Vi var ansat på SDU, da vi stiftede virksomheden, siger han.

Æresalumnen arbejdede som adjunkt på SDU det første år efter endt uddannelse. At Esben Østergaard er en af de helt store i sit felt på verdensplan er der ingen tvivl om.

I år modtog han The Joseph F. Engelberger Award, der bliver betragtet som nobelprisen inden for robotteknologi.

Redaktionen afsluttet: