Dimittendplakat 2020

Tal R har skabt dimittendplakaten 2020

Den anerkendte kunstner Tal R står bag dimittendplakaten 2020, som dimittenderne får foræret af alumnenetværket på SDU. Værkets budskab er, at det ikke gør noget, hvis man møder modstand – eller falder af hesten.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 03-06-2020

I Indre By i København ligger Tal R’s atelier. Det store rum med højt til loftet oser af kreativitet. Atelieret er fyldt op med store skulpturer, halvfærdige værker og en hel væg med kunstbøger. På et bord fyldt med indtørrede malerpletter, høje bunker af skitsetegninger og malertuber, ligger den. SDU’s dimittendplakat 2020 er skabt af den anerkendte kunstner Tal R.

Værket består af vandfarver, farveblyanter, voks, kul og pasteller. De klare farver og det lidt barnlige fantasiunivers står i kontrast til tragedien, der udspiller sig på billedet: En rytter falder af sin hest.

- På det her billede falder rytteren. Ikke nok med at han falder af, han falder også ned. I det øjeblik hesten prøver at springe over et vandfald, falder han ned. Falder, falder, falder ned i et lyserødt vandfald, fortæller Tal R om billedet med sin ærkekøbenhavnske dialekt.

- Nu er vi jo lidt i fantasiens verden. I fantasiens verden og nogle gange i den virkelige verden kan et fald føre til forvandling og til et før og efter.

Kunstplakat refererer til modstand i livet

Kunstplakaten bliver foræret til dimittenderne fra Alumnet, SDU’s officielle alumnenetværk. Den skal give dimittenderne et fysisk minde om deres tid på SDU. Tal R synes, at det er en smuk tanke at give dimittenderne en kunstplakat i gave.

- Når man er dimittend, så er man jo fuld af forventninger og forhåbninger. Man har lige overstået noget og skal i gang med en form for virkelighed.

- Hvis du samtidig får en plakat i hånden, hvor en mand på kulørt vis falder af en hest ned i et vandfald, så giver det jo sådan en lille, underlig sten i skoen. Det er jo ikke en pistol i panden. Det er bare en sten i skoen i forhold til, hvad livet kan byde på. Op- og nedture kan tit vende og bytte plads. Måske kan en nedtur også være en optur på en anden måde eller på et andet tidspunkt. Så jeg synes, det er en meget smuk og tænksom ting at få med sig, reflekterer Tal R og holder en pause, før han fortsætter:

- Man kan også sige, at hvis du falder i et lyserødt vandfald, kan det aldrig være så slemt.

Tal R er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Han lever i dag af sin kunst, som bliver udstillet i Danmark og udlandet. Blandt andet i Berlin, Tel Aviv, London, Stockholm og flere steder i USA.

Tal R har selv prøvet at falde af en hest. Både i det virkelig liv og metaforisk set.

- Jeg tror, at det er så godt som umuligt at gå gennem tilværelsen uden at falde af heste. Nu har jeg aldrig rigtig reddet på en hest, og jeg er egentlig ret ræd for heste. Den eneste gang jeg var på en hest, blev jeg smidt af. Hesten bukkede og kastede mig ud over. Min kammerat Lange-Lars sagde, at jeg lavede en utrolig flot kolbøtte i luften, griner han.

- Men hvis vi skal snakke om heste mere som en metafor, så vil jeg sige, at ens liv er en lang perlerække af fald fra heste. Ellers ville det også være et utroligt kedeligt liv og et liv, der aldrig uddannes på nogen måder.

Du ligger ikke, som du falder

Plakaten til dimittenderne skal også være en påmindelse om, at de stadig kan holde kontakten med universitetet, selvom de ikke længere er studerende. De tidligere studerende er vigtige, for at SDU kan udvikle sig og dermed styrke kvaliteten af uddannelserne og forskningen. De kan derfor blive inviteret til at dele deres viden og erfaring ved at være mentor for en studerende, holde foredrag eller sidde i et aftagerpanel.

Tal R har arbejdet ni år i Düsseldorf, hvor han underviste i maleri på kunstakademiet. Også her mente han, at de studerende skulle lære, at det ikke gør noget at fejle.

- I Düsseldorf havde jeg altid den idé, at der hen over døren til akademiet skulle stå: ”Invester i at tabe”. Og ethvert tab er at falde fra en hest. Alt det man lærer, når man prøver at tilegne sig et fag. Hver gang du laver de der store brølere, fejl og fald, er der mere at lære, end hvis du nogenlunde rammer rideturen.

Tal R afslutter med ét råd til de snart færdiguddannede studerende.

- Der er et ordsprog, der hedder: ”Du ligger, som du har redt”. Men hvis vi nu omskriver det og opfinder et nyt: ”Du ligger ikke, som du falder”. Det må være mit råd til dimittenderne, siger Tal R.

Dimittenderne får plakaterne foræret ved deres dimissioner. Deltager man ikke i sådan en, vil man kunne afhente et eksemplar i alle campusbyer ved at skrive en mail til alumnet@sdu.dk.

Bliv medlem af Alumnet

Kunstplakaten er udgivet af SDU's alumnenetværk, Alumnet, som du kan blive medlem af. Meld dig ind og hold kontakten med dine studiekammerater, find en mentor, få nyheder, tilbud og meget mere. Og så koster det ikke noget.

TILMELD

Redaktionen afsluttet: 03.06.2020