Enigma

Kom til generalforsamling: Nyt fagråd og en fælles studiezone skal løfte sammenholdet på softwareuddannelserne

Torsdag 7. november er der stiftende generalforsamling i de softwarestuderendes nye fagråd, Enigma. Det finder sted i en ny studiezone i bygning 44, hvor man kan møde hinanden på tværs af årgange.

Af Jane Thoning Callesen, , 06-11-2019

Det kan af og til være ensomt og svært at være studerende, men fremover bliver det både sjovere og lettere at studere software på Syddansk Universitet.

Som noget nyt har studerende på softwareuddannelserne nemlig fået deres helt egen studiezone i bygning 44, hvor de kan sidde og arbejde på semesterprojekter, udveksle erfaringer og lære hinanden at kende.

Studiezonen skal også danne ramme om forskellige faglige arrangementer, og et af de første finder sted torsdag den 7. november kl. 16.00 – 18.00, hvor de softwarestuderendes nye fagråd, Enigma, holder stiftende generalforsamling. Alle er velkomne til at deltage.

Det fortæller Sofie Louise Madsen, som er en af de studerende, der i regi af Uddannelsesudvalget (UUV) har været med til at tage initiativ til både studiezonen og fagrådet.

- Som studerende har vi nogle gange savnet at have et fagspecifikt mødested. Den nye studiezone er forbeholdt os på software. Det er fedt, at vi nu har fået vores eget sted, hvor vi kan sidde og nørde med vores fag, dyrke fællesskabet og måske få nye venner på tværs af årgangene, fortæller hun.

Fagrådet Enigma skal understøtte fællesskabet med faglige og sociale events som for eksempel virksomhedsbesøg, hvor man lejer en bus.

- Der er plads til 10 personer i bestyrelsen, men vi vil også gerne danne forskellige udvalg, der kan stå for nogle af aktiviteterne. Vi sørger for lidt godt til ganen til generalforsamlingen og håber selvfølgelig, at en masse af vores medstuderende har lyst til at dukke op, siger Sofie Louise Madsen.

Kan mindske frafaldet

Studiezonen er placeret i lokale Ø20-604-B-1, og det har tidligere været brugt til projektgrupper fra alle studieretninger. Men nu kan lokalet altså ikke bookes længere, og er i stedet forbeholdt de softwarestuderende.

Hensigten er, at det skal blive et hyggeligt og inspirerende sted, hvor man har lyst til slå sig ned, og at det vil have en positiv effekt på oplevelsen af studiemiljøet, fortæller Kristian Severin Rasmussen, studiekoordinator i TEK Uddannelse.

- Lige nu er det et rimeligt bart lokale med borde og stole, men der er en sofagruppe på vej. Vi har også bestilt en række skærme, som de studerende skal bruge, når de i projektgrupper udvikler software, siger han.

- Vi håber selvfølgelig, at et endnu stærkere socialt miljø kan bidrage til at mindske frafaldet på softwareuddannelserne. Vi ved fra undersøgelser, at det har en fastholdende effekt, når studerende har mulighed for og lyst til at blive hængende ’efter skoletid’.

Uddannelsesleder Mikkel Baun Kjærgaard er enig og fortæller, at man fra SDU’s side er meget optaget af tiltag, som kan påvirke de studerendes trivsel i en positiv retning.

- Et godt studiemiljø er i høj grad baseret på, at man falder i hak med ligesindede og har mulighed for at spejle sig i nogle rollemodeller. Vi håber, at studiezonen bliver et sted, hvor de studerende får dannet en masse gode relationer, så sammenholdet bliver endnu stærkere på tværs af årgangene, siger han.

Enigma

Generalforsamlingen i de softwarestuderendes nye fagråd Enigma finder sted i den nye studiezone i bygning 44, lokale Ø20-604-B-1, torsdag 7. november fra kl. 16.00-18.00. Der vil være en let forplejning, og alle er velkomne til at deltage. Tilmelding er ikke nødvendig, man skal bare dukke op.

Læs mere og følg med på Enigmas Facebook-side.

Redaktionen afsluttet: 06.11.2019