Hackathon – Udvid horisonten via intenst forløb

En Hackathon er en intens arbejdslejr, hvor de studerende nørder intenst med kreative problemløsninger. Den strækker sig over en kort, tidsbegrænset periode, hvor de studerende slipper alt, hvad de har i hænderne for at fokusere 100% på lige præcist din virksomheds case eller udfordring.

Af Sune Holst, , 09-03-2019

Vi starter denne artikel med at skrue tiden tilbage til oktober sidste år. Her afsatte 32 studerende fra SDU Sønderborg og Erhvervsakademi SydVest nemlig 48 timer til at dedikere sig fuldstændigt til at komme op med bud på, hvordan LINAK i fremtiden kan forene ’Internet of Things’ (IoT) og de produkter, som virksomheden leverer til kontorer og andre professionelle arbejdspladser, f.eks. sygehuse og hospitaler.

Vi snakker altså unge mennesker i 20'erne, som kunne have været ude og drikke øl og danse, men i stedet hev deres soveposer og kaffe med på Alsion, for at arbejde på at finde løsninger i forbindelse med nye teknologier og digitalisering til fremtidens hjem.

- I er kommet op med idéer, som vi selv har berørt perifert, men også idéer, som vi aldrig har tænkt på i vores vildeste fantasi. Det skal i have stor ros for. Nogle af dem er realistiske, andre vidner om stor kreativitet og så er der dem,  som vi reelt set ville kunne implementere med det samme, sagde Vice CEO for LINAK, Thomas J. Morrison, ved den lejlighed.

HACKATHON 2018 var den første af sin slags, men med den store succes in mente, så er det planen, at det skal blive en årligt tilbagevendende event. Innovationskonsulent for SDU, Frederik Gottlieb, udtaler, at der er tale om et koncept,  som universitetet ønsker at udbyde til virksomheder og studerende,  for at skabe endnu mere innovation og samarbejde i regionen.

Hvad er en Hackathon?

Men hvad er en hackathon, spørger du måske dig selv? Ordet ’hackathon’ blev oprindeligt introduceret i IT-verdenen som en forkortning af ’hack’ og ’marathon’. I mellemtiden er begrebet blevet udvidet til  en særlig innovationsworkshop, hvor et hold af udvalgte deltagere med kompetencer inden for bestemte fagområder samarbejder om at løse en udfordring eller en case fra en virksomhed.

- Inden for de seneste år har begrebet ”hackathon” vundet indpas som en måde for virksomheder og organisationer at skabe innovation. Deltagerne i en hackathon bruger en bred vifte af kompetencer til i teams at løse den udfordring, de bliver stillet overfor, siger innovationskonsulent for SDU, Frederik Gottlieb.

SDU Hackathon forløbet

En hackathon faciliteret af SDU er jeres mulighed for at angribe en problemstilling med nye øjne. Vi sammensætter et team af 20-40 deltagere (studerende, professionelle mfl.) med forskellige kompetencer indenfor design, teknologi og innovation. Deltagerne mødes fredag eftermiddag, hvor de bliver præsenteret for en case eller udfordring fra din virksomhed eller organisation. Herefter sammensættes en række mindre teams, som får adgang til avancerede værksteder og sparring fra eksperter, for at udvikle den bedste og mest innovative løsning på casen indenfor 24-48 timer.

- En hackathon afsluttes med en kåring af de bedste løsningsforslag, som udvælges på baggrund af den værdi, konceptet skaber for jer. Det endelige koncept afleveres med en præsentation, et koncept, prototype, samt en video,  som deltagerne har produceret i forløbet, fortæller Frederik Gottlieb.

Hvad får min virksomhed ud af en hackathon med SDU?

Forskning og mange års erfaring viser, at innovation trives bedst i tværfaglige teams, som kan angribe en abstrakt problemstilling fra forskellige vinkler. Med metoder fra både design, innovationsledelse og iværksætteri faciliterer vi et forløb, hvor innovationsprocessen accelereres.

-  8-14 unikke koncepter målrettet mod jeres problemstillinger.
- Koncepter, i kan bruge som fyrtårne mod nye forretningsområder.
- Netværk og samarbejde med fremtidens udviklere både fra universitetet og erhvervslivet.

En hackathon med SDU kan arrangeres i samarbejde med flere andre organisationer og virksomheder. Det giver mulighed for spændende indlæg og muligheden for at tiltrække mange forskellige kompetencer til at løse netop jeres problemstilling. Er du interesseret i at høre mere, så kontakt Frederik Gottlieb på tlf: +45 6550 1618 eller email: frede@mci.sdu.dk.

Redaktionen afsluttet: 09.03.2019