Forsker: - En ny bølge af digitalisering er på vej

Det er svært at spå, især om fremtiden. Forskeren Wulf-Toke Franke vover imidlertid pelsen med et par friske bud på, hvad virksomheder inden for elektronikbranchen skal være opmærksomme på i de kommende år.

Af Sune Holst, , 28-08-2019

Lektor ved Center for Industriel Elektronik og Mads Clausen Instituttet, Wulf-Toke Franke, forsker i alt lige fra halvledermaterialer i komponenter til topologien – kredsløbet i sig selv -, men ser også på trends og tendenser indenfor områder, hvor der er fuld fart på den innovative og banebrydende forskning.

- Pt. er bilbranchen nok et af de steder, hvor der sker allermest. Her er der virkelig mange gode, nye banebrydende idéer. Det er så vores opgave at bringe disse idéer til live og gøre dem til en del af den verden, du og jeg lever i.

Wulf-Toke Franke fortæller videre, at disse banebrydende idéer også vil komme resten af elektronikbranchen til gode.

- Idéerne kan ikke overføres én til én, men hvis de kan på 30 % af dem, så vil det også gøre en forskel for virksomheder i Syddanmark og Nordtyskland. Det vil hjælpe dem enormt og ruste dem til fremtiden.

Kina i front på det overordnede plan
Og netop hvad fremtiden bringer er den opgave, som vi har stillet Wulf-Toke Franke. Hvad skal elektronikvirksomheder være opmærksomme på i de kommende år? Er der noget, de skal frygte?

- Helt grundlæggende og på et meget overordnet plan, så ligger elektronikvirksomhedernes største konkurrenter ikke i Europa, truslen kommer fra Kina. Der sker netop nu SÅ utroligt mange innovative ting i Kina.

Wulf-Toke Franke påpeger, at Kina allerede er på niveau med den europæiske elektronikindustri og ikke blot har mere man power, men også en enorm befolkning, hvor der er en langt højere grad af interesse for tekniske fag end tilfældet er i Europa.

- Derfor er det bydende nødvendigt, at vi kommer op med gode idéer og lynhurtigt får dem implementeret i produktionen. Ellers vinder vi ikke på den lange bane. Men det er naturligvis på det overordnede plan.

Digitalisering og specialdesignede komponenter

På det mere tekniske plan ser Wulf-Toke Franke også en række trends og tendenser.

- Vi har allerede haft den første, store digitaliseringsbølge med smartphones osv. Jeg tror, at det næste store bliver noget, som ikke kun er på din skærm, men derimod devices, som roterer, bevæger sig, bygger noget. Som kan noget.

Forskeren forestiller sig f.eks., at man kan sende en fil til en ven eller og virksomhed og så ryger den direkte i en 3D-printer, som så kreerer det, du har sendt.

- Vi slås stadig med den første digitaliseringsbølge, men jeg er ikke i tvivl om, at det her bliver det næste. Det er fremtiden og noget, vi bliver nødt til at holde os for øje.

Ingen inverter uden app

Wulf-Toke Franke konkluderer, at det ikke nytter noget, at producere noget, som ikke er tænkt ind i en digital verden og Industri 4.0.

- Det er simpelthen et krav. Selve inverteren er kun halvdelen af dit produkt, den tilhørende app er den anden halvdel. Og når nu vi er ved invertere, så går trenden på, at de fremadrettet skal være langt mere kompakte end tilfældet er i dag. Mindre, smartere og bedre.

- De skal være en tredjedel af størrelsen, men opretholde samme performance. Vi har GaN og SiC – galliumnitrid og siliciumcarbid - som åbner op for enorme muligheder på dette område.

Hvis du ønsker at snakke med Wulf-Toke Franke eller en anden forsker ved Mads Clausen Instituttet, så har du mulighed for dette ved MCI Industry Day d. 4. november. Det er gratis at deltage. Du finder mere information her.

Redaktionen afsluttet: 28.08.2019