Talentfulde unge fik lys i pæren ved innovations-workshop på SDU

Et halvt hundrede gymnasieelever fra Akademiet for Talentfulde Unge fik lyse idéer i workshop arrangeret af Innovation & Business-studerende på SDU

Caroline Wozniacki fik ny tennisketcher, luksusbåde fik ny beskyttelse af skibsskroget, og kunderne i IKEA skal have bestilte møbler leveret på et transportbånd ved kassen. Det var nogle af de idéer til nye produkter eller produktforbedringer, som 51 gymnasieelever udviklede under en workshop om innovation, teknologi og produktudvikling, der blev holdt i går på SDU.

Det var undervisere og studerende fra ingeniøruddannelsen Innovation & Business fra SDU i Sønderborg, der i samarbejde med Akademiet for Talentfulde Unge fra Region Syddanmark afholdt workshoppen Innovation, teknologi og produktudvikling. Gymnasieeleverne kom fra hele Fyn til SDU’s campus i Odense, hvor workshoppen blev holdt.

Få nye idéer – og sælg dem!

Eleverne blev sat ind i faglighederne på Innovation & Business-uddannelsen og fik derefter en opgave, der gik ud på, at de skulle brainstorme sig frem til en idé til et nyt produkt eller en produktforbedring med udgangspunkt i konkrete projekter, ingeniørstuderende ved SDU i Sønderborg arbejder med i øjeblikket. Projekterne handlede om ny teknologi til at montere overgrip-tape på ketchers, nye former for transportbånd, forbedring af båd-fendere og udvikling af hjælpemidler til gigtpatienter. Derefter skulle de lave deres egen to-minutters salgstale for deres produkt, et såkaldt pitch, og endelig fremføre deres pitch for kammeraterne.

Gymnasieelev Lykke Ottosen fra Mulernes Legatskole i Odense var blandt deltagerne. Hun havde meldt sig til arrangementet, fordi hun syntes, det lød meget relevant.

-Udvikling af teknologi er meget vigtigt i vores samfund, og der er brug for ingeniørstuderende til at sikre en fremtidsorienteret industri. Jeg synes, workshoppen gav et godt indtryk af, hvordan man kan være med til det som ingeniør i Innovation & Business, sagde Lykke Ottosen. Og hun ville faktisk gerne have arbejdet endnu mere med emnet.

-Workshoppen gav både teori, men vi fik også lov til at prøve faglighederne af med forskellige øvelser. Det fungerede godt, men jeg ville faktisk godt have arbejdet endnu mere med det her, siger Lykke Ottosen.

Som et bevis på veludført arbejde, fik eleverne en speciel gave, da workshoppen var færdig – en særlig Innovation & Business-USB nøgle, hvor indkapslingen er en lyspære, der er printet ud på den 3D-printer, SDU i Sønderborg råder over.

Se fotos fra workshoppen på Facebook-siden for Innovation & Business her.

Kunne du tænke dig at lære mere om Innovation & Business, så bliv Ingeniørstuderende for en dag på uddannelsen – se mere her.
Redaktionen afsluttet: 04.04.2013