Ekspertpanel vurderede studieprojekter

Fra idé til business plan: Ingeniørstuderende præsenterede forretningskoncepter for eksternt ekspertpanel.

At få succes i forretningsverdenen handler ikke kun om at få gode ideer og kunne vise de rette tal. Ideer og tal skal præsenteres med et klart formål og på den korrekte måde i skrift og tale. I dette forår har fremtidige forretningsingeniører fra uddannelsen Innovation and Business modtaget undervisning af eksperter i forretningskorrespondance, design og struktur i præsentationer samt do’s og don’ts når man skal holde en præsentation. Lektorerne Kerstin Fischer og Oliver Niebuhr fra Institut for Design og Kommunikation (IDK) fra SDU i Sønderborg deltog i ingeniørundervisningen for at udstyre de studerende med de rette kommunikative værktøjer.

Efterfølgende fik de studerende lejlighed til at afprøve deres nye færdigheder, da de, sammen med studerende fra humaniora, pitchede deres forretningsplaner foran en ekstern jury bestående af blandt andre Peter Rathje fra Project Zero og Michael Hamann fra Sønderborg Vækstråd. Pitching sessionen var en del af kurset High Tech Business Venturing, der har til formål at udstyre de studerende med en solid forståelse af forretningsplaner og deres rolle, analyse og proces, der fører til succesrig skabelse af en ny forretningsindsats.

Vinderprojekt kombinerede sport og spil

Den eksterne jury var imponerede over alle de projekter, der blev præsenteret, men især én stod ud grundet den overbevisende præsentation og unikke kombination af sport og spil. ProPlay er et produkt, der giver snowboarders, surfere og skatere mulighed for at overvåge deres tricks og hop via et sensorsystem og en app. Systemet registrerer data fra sportsudøverens bevægelser, og hvis flere personer står på snowboard sammen, kan de via ProPlay lave ”live gaming” så at sige. Andenpladsen gik til projektet InnoThermal, der anvender overskudsvarme med det formål at reducere energiforbruget.

Den eksterne jury bestod af Dennis Westergaard, Syddansk Teknologisk Innovation, Jens Kristian Damsgaard, Science Ventures Denmark, Ken Holm Thomsen, IDEA Entrepreneurship Centre, Michael Hamann, Sønderborg Vækstråd og Peter Rathje, Project Zero.

Fakta: Kurset High Tech Business Venturing reflekterer læringsmetoden fra Innovation and Business forskningsgruppen og ingeniøruddannelsen fra Mads Clausen Instituttet. Den tilbyder studerende en platform, hvor de kan generere idéer og støtte dem udviklingen af en business case – i bedste fald et såkaldt proof-of-concept projekt, hvor en teknologi afprøves i et konkret projekt. Et eksempel på det er Green Water Research Project. For yderligere information om High Tech Business Venturing, kontakt venligst Professor Alexander Brem på mail brem@mci.sdu.dk eller på tlf. 6550 9246.

Foto: ProPlay vinderholdet bestående af Agata Wróbel, Emil C. Tokebjerg, Malene Christensen, Tugrul Erdem og Þórmundur Sigurbjarnason.
Redaktionen afsluttet: 21.05.2015