MCI skal øge automatisering i syddanske virksomheder

Mads Clausen Instituttet, EUCSyd, Udviklingsråd Sønderjylland og fem virksomheder har sat gang i et projekt til 6 mio. kr., der skal øge automatiseringen hos 100 syddanske virksomheder.

Med et budget på 6 mio. kr. fra den Europæiske Regionalfond og de Regionale Udviklingsmidler har Mads Clausen Instituttet nu søsat projektet AutoSyd i samarbejde med EUCSyd, Udviklingsråd Sønderjylland samt fem virksomheder. Projektet vil tage kontakt til minimum 100 syddanske produktionsvirksomheder, som gennem bl.a. introdage, workshops og seminarer får mulighed for at få opdateret deres viden om automatisering. Der vil blive fokuseret på procesautomatisering, håndteringsopgaver, transport, montage- og lagersystemer samt hele tekniske styresystemer. Forløbene skal dermed skabe grundlag for, at virksomhederne får optimeret deres produktionsapparat ved at indføre ny automatiseringsteknologi.

Automatisering skaber job

AutoSyd er del af en større satsning fra Region Syddanmark på i alt 11 mio. kroner rettet mod øget automatisering af produktioner i syddanske virksomheder. Satsningen er lanceret på baggrund af en analyse, der har påvist, at en styrkelse af automatiseringen i regionens virksomheder vil øge produktiviteten og fastholde virksomhederne i regionen. Den øgede produktivitet vil som følge resultere i skabelsen af op mod 4.000 nye job.

AutoSyd løber henover de kommende 18 måneder og har virksomhederne Automatic Syd, Alsmatik A/S, Finsø Maskinfabrik A/S, Hannemann Engineering Aps og Pehama Produktion A/S som partnere. Virksomhederne skal bidrage med konkret og lokal erfaring i automatisering, der kan støtte og hjælpe nye virksomheder i projektet med afklaring og udvikling i nye løsninger.

AutoSyd er en del af projektet Den Smarte Fabrik, startet ved årsskiftet med støtte fra Industriens Fond.  Målet med Den Smarte Fabrik er at skabe vækst i mindre og mellemstore virksomheder MMVer gennem innovation i form af nye samarbejder og brug af teknologier. Derfor vil man i AutoSyd-projektet også arbejde på at designe smarte fabrikker gennem automatiseringsløsninger.

For mere information, kontakt lektor Arne Bilberg, Mads Clausen Instituttet, Syddansk Universitet, tel. 6550 1629, abi@mci.sdu.dk, eller læs mere på Vækstforums hjemmeside, Region Syddanmark, her.
Redaktionen afsluttet: 10.10.2013