Forskere fra MCI får artikel i prestigefyldte ”Physical Review Letters”

Det er lykkedes forskere fra Mads Clausen Instituttet at få en artikel i det prestigefyldte videnskabelige tidsskrift Physical Review Letters. Artiklen handler om nanofiber plasmoniske lysledere, som i fremtiden kan sikre superhurtig overførsel af IT-data.

Det er lykkedes forskere fra Mads Clausen Instituttet, Syddansk Universitet, i samarbejde med eksperter fra Christian Albrechts Universitet i Kiel, at fabrikere og analysere hybride plasmoniske lyslederstrukturer lavet af organiske nanofibre og metalliske nanofilm. Disse plasmoniske lysledere kan transportere computerdata lynhurtigt og bliver derfor betragtet som en del af næste generation informationsteknologi. Forskningsresultaterne er yderst relevante for en stor gruppe af forskere og har derfor fået Physical Review Letters til at udgive en artikel om emnet.

Titlen på artiklen er Morphological tuning of the plasmon dispersion in dielectric-loaded nanofiber waveguides, og den er skrevet af Till Leißner, Christoph Lemke, Jacek Fiutowski, Jörn Willers Radke, Alwin Klick, Luciana Tavares, Jakob Kjelstrup-Hansen, Horst-Günter Rubahn og Michael Bauer. Den blev udgivet den 24. juli i Physical Review Letters 111 (2013) 046802, og der er adgang til artiklen her.

Physical Review Letters er et ugentligt internationalt magasin og verdens førende tidsskrift indenfor kortere artikler om betydningsfuld grundforskning i alle områder af fysik.
Redaktionen afsluttet: 14.08.2013