Vigtigt æresprofessorat forlænget

Æresprofessor Dr. Katharina Al-Shamerys samarbejde med SDU har givet gode resultater. Nu forlænges æresprofessoratet i fem år.

Syddansk Universitet har forlænget et æresprofessorat med Professor Dr. Katharina Al-Shamery fra Oldenburg Universitet i Tyskland med fem år til november 2019. Al-Shamery har i mere end 30 år arbejdet indgående med optisk overflade- og nanovidenskab. Al-Shamery har fungeret som æresprofessor for SDU siden 2009 og har arbejdet tæt sammen med forskere indenfor nanoteknologi ved Mads Clausen Instituttet, SDU i Sønderborg.

Vigtige resultater

Samarbejdet med MCI har resulteret i en række vigtige videnskabelige artikler og fælles publikationer. Derudover er professor Al-Shamerys arbejde indenfor syntesekemi afgørende for aktiviteterne med både organiske solceller og organiske lyskilder på MCI, ligesom det har dannet basis for etableringen af en SDU2020 forskningsklynge indenfor stabilitet af organiske devices i 2014.

Dr. Katharina Al-Shamery er professor i kemi og fungerende rektor ved Oldenburg Universitet. Hendes karriere har foruden bragt hende til universiteter i Göttingen, Zürich, Oxford, Berlin og Ulm.
Redaktionen afsluttet: 07.01.2015