Skip to main content

Tilbud til din undervisning i Kemi

I rullemenuen finder du tilbud til din undervisning i Kemi. Tilbuddene er tilrettelagt for og kan tilpasses gymnasier, HF, HTX eller grundskolens 8.-10 klasse.
I foråret 2024 udbydes forløb for større klasser i laboratorie i januar og februar indtil vinterferien - her kan der ønskes valgfrie forløb. Resten af foråret udbydes der et forløb i marts og et i april - det fremgår af planen nedenfor, hvilke forløb, der er tale om. Det fremgår af den enkelte øvelse, hvornår den udbydes. For Uorganisk Stofidentifikation udbydes dog særlige dage. Kontakt outreachkoordinator Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk for mere information.

 

Brobygningstilbud med tema indenfor Kemi

Indhold

Flyt din undervisning til Apparatlab og gør brug af apparaternetil nogle eksperimenter, der er lidt ud over det sædvanlige. Du tilrettelægger og udfører selv undervisningen. Vi stiller apparater, udstyr og kemikalier til rådighed.

Du får adgang til Gicelle, der er vores Gas Chromatograf (GC), hvor andre blandt andet har analyseret:

  • Fedtsyre-methylestre i biodiesel, madolier og fødevarer
  • Aromastoffer - f.eks. frugtestre, aldehyder i parfume, Eugenol fra kryddernelliker eller krydderiblandinger med SPME
  • Ethanol og methanol - f.eks. alkoholprocenter af hjemmelavet vin, øl og likør
  • Nicotin - f.eks. opsamlet med vores "artificial smoker", der kan "ryge" otte cigaretter ad gangen
  • Salicylatestre og andre synteseprodukter
  • Benzoin
  • Renhed af organiske opløsningsmidler
  • Chlorphenoler

Du er velkommen til at forhøre dig om andre muligheder. 

Praktiske detaljer

Vi anbefaler, at Apparatlab kun anvendes af små hold op til 15 personer.

Dette apparat bruges til organiske analyser.

BEMÆRK: Eksperimenter afvikles KUN, når du som lærer følger med. Vi har ikke mulighed for at tage os af enkelte elever. Det er en forudsætning for brugen, at du selv kan betjene apparaterne, og vi anbefaler på det kraftigste, at du afsætter en introduktionsdag, før du planlægger et besøg med elever på SDU. Vi vil med glæde hjælpe nye brugere i gang, og vi kan også arrangere et forløb for flere lærere på én gang, hvis hele skolens kemilærerstab ønsker at kunne benytte vores faciliteter.
Er det lang tid siden, du har benyttet apparatet? Vi har lavet en videogennemgang af brugen af Gicelle. Du finder den her.

Faglig kontakt på apparatet: Mogens T. Jensen

Booking

Find en ledig dag i Apparatlab kalenderen og kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk.

Indhold

Flyt din undervisning til Apparatlab og gør brug af apparaternetil nogle eksperimenter, der er lidt ud over det sædvanlige. Du tilrettelægger og udfører selv undervisningen. Vi stiller apparater, udstyr og kemikalier til rådighed.

Du får adgang til Fru Heilbundt, der er vores højtryks væskekromatograf (HPLC), hvor andre blandt andet har analyseret: 

  • Parabener i kosmetik
  • Nikotin - f.eks. opsamlet ved hjælp af vores "artificial smoker", der kan "ryge" otte cigaretter ad gangen
  • Vitamin D og Vitamin C/ascorbinsyre
  • Koffein i kaffe, te og energidrikke
  • Naringenin
  • Chloridazon
  • Organiske syrer: Oxalsyre, vinsyre, æblesyre, mælkesyre, citronsyre, ravsyre og humlesyrer i øl - både kommercielt og hjemmebrygget
  • Thymoquinon fra Nigella, sortkommen
  • Capsaicin fra chili
  • Penicillin

Du er velkommen til at forhøre dig om andre muligheder. 

Praktiske detaljer

Vi anbefaler, at Apparatlab kun anvendes af små hold op til 15 personer.

Dette apparat bruges til organiske analyser.

BEMÆRK: Eksperimenter afvikles KUN, når du som lærer følger med. Vi har ikke mulighed for at tage os af enkelte elever. Det er en forudsætning for brugen, at du selv kan betjene apparaterne, og vi anbefaler på det kraftigste, at du afsætter en introduktionsdag, før du planlægger et besøg med elever på SDU. Vi vil med glæde hjælpe nye brugere i gang, og vi kan også arrangere et forløb for flere lærere på én gang, hvis hele skolens kemilærerstab ønsker at kunne benytte vores faciliteter. 
Er det lang tid siden, du har benyttet apparatet? Vi har lavet en videogennemgang af brugen af Fru Heibundt. Du finder den her.

Faglig kontakt på apparatet: Mogens T. Jensen

Booking

Find en ledig dag i Apparatlab kalenderen og kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk.

Indhold

Flyt din undervisning til Apparatlab og gør brug af apparaternetil nogle eksperimenter, der er lidt ud over det sædvanlige. Du tilrettelægger og udfører selv undervisningen. Vi stiller apparater, udstyr og kemikalier til rådighed.

Du får adgang til Agnes, der er  vores Atom Absorption Spektrometer (AAS). I oversigten over lamper til apparatet kan du se de mange grundstoffer du kan undersøge på AAS. PerkinElmer har udgivet en bog, hvor du kan finde tips til mange spændende ting at analysere på. Andre brugere af Apparatlab har brugt Agnes til analyser af:

  • Bly i konserves - historisk projekt fra konservesdåsens barndom. Hvor forgiftede blev datidens sømænd?
  • Måling af Ag og Ni på 1600 tals mønter for at se, om Chr. IV havde snydt med sølvmønterne efter statsbankerotten i 1600-tallet. Det havde han ikke. De var nærmest rent sølv
  • Ni, Ca og Mg i the
  • Na, K og Ca i form af næringsstoffer har været undersøgt i kildevand, spildevandsslam, peberfrugt, forskellige former for fermenterede bønner og broccoli
  • Cu i øl - trækkes tungmetaller med op i det korn, øl brygges på?
  • As, Cu og Mg i tang. Undersøgelse af tang som fødekilde
  • Fe og Mg i vitaminpiller og grøntsagsjuice
Praktiske detaljer

Vi anbefaler, at Apparatlab kun anvendes af små hold op til 15 personer.

Dette apparat bruges til uorganiske analyser.

BEMÆRK: Eksperimenter afvikles KUN, når du som lærer følger med. Vi har ikke mulighed for at tage os af enkelte elever. Det er en forudsætning for brugen, at du selv kan betjene apparaterne, og vi anbefaler på det kraftigste, at du afsætter en introduktionsdag, før du planlægger et besøg med elever på SDU. Vi vil med glæde hjælpe nye brugere i gang, og vi kan også arrangere et forløb for flere lærere på én gang, hvis hele skolens kemilærerstab ønsker at kunne benytte vores faciliteter. 
Er det lang tid siden, du har benyttet apparatet? Vi har lavet en videogennemgang af brugen af Agnes. Du finder den her.

Faglig kontakt på apparatet: Lilian Skytte

Booking

Find en ledig dag i Apparatlab kalenderen og kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk.

Indhold

Flyt din undervisning til Apparatlab og gør brug af apparaternetil nogle eksperimenter, der er lidt ud over det sædvanlige. Du tilrettelægger og udfører selv undervisningen. Vi stiller apparater, udstyr og kemikalier til rådighed.

Du får adgang til Susie, der er  vores bord-NMR, hvor der kan analyseres H- og C-NMR spektre på Jeres synteseprodukter - både undervejs i syntesen og som renhedsbestemmelse af et færdigt og oprenset stof. Vi stiller NMR-rør og solventer til rådighed. Susie er dejlig brugervenlig, og vi står selvfølgelig til rådighed med rådgivning om koncentrationer og passende solventer. Spektrene sender du til dig selv som pdf, og du kan tilføje kemisk skift, integraler og andet brugbart, mens du er på SDU.

Praktiske detaljer

Vi anbefaler, at Apparatlab kun anvendes af små hold op til 15 personer.

Dette apparat bruges til analyser af organiske forbindelser.

BEMÆRK: Eksperimenter afvikles KUN, når du som lærer følger med. Vi har ikke mulighed for at tage os af enkelte elever. Det er en forudsætning for brugen, at du selv kan betjene apparaterne, og vi anbefaler på det kraftigste, at du afsætter en introduktionsdag, før du planlægger et besøg med elever på SDU. Vi vil med glæde hjælpe nye brugere i gang, og vi kan også arrangere et forløb for flere lærere på én gang, hvis hele skolens kemilærerstab ønsker at kunne benytte vores faciliteter. 
Er det lang tid siden, du har benyttet apparatet? Vi har lavet en videogennemgang af brugen af Susie. Du finder den her.

Faglig kontakt på apparatet: Lilian Skytte

Booking

Find en ledig dag i Apparatlab kalenderen og kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk.

Indhold

Du får adgang til apparater, synteseudstyr og kemikalier i Apparatlab. Du tilrettelægger selv din tid og de forskelligartede opgaver til dine elever. Du kan hente inspiration til og se eksempler på opgaver og analyser i fanerne for de forskellige apparater her på siden.

Du er velkommen til at forhøre dig om specifikke ønsker i form af specielle kemikalier, målemetoder og lignende. Brugen af kemikalier og udstyr i Apparatlab er gratis for dig og dine elever.

Praktiske detaljer

Vi anbefaler, at Apparatlab kun anvendes af små hold op til 15 personer.

BEMÆRK: Eksperimenter afvikles KUN, når du som lærer følger med. Vi har ikke mulighed for at tage os af enkelte elever. Det er en forudsætning for brugen, at du selv kan betjene apparaterne, og vi anbefaler på det kraftigste, at du afsætter en introduktionsdag, før du planlægger et besøg med elever på SDU. Vi vil med glæde hjælpe nye brugere i gang, og vi kan også arrangere et forløb for flere lærere på én gang, hvis hele skolens kemilærerstab ønsker at kunne benytte vores faciliteter.

Booking

Find en ledig dag i Apparatlab kalenderen og kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk.

Indhold

Øvelsen er delt i to dele. Del 1 går ud på at fremstille standardkurve til farvestof i en alkoholisk drik (f.eks. blå eller grøn vodka) og herefter bestemmes koncentrationen af farvestoffet i den alkoholiske drik med UV-vis. I Del 2 skal eleverne skal eleverne blande en drink, som de ville gøre til en fest. Vi bruger demineraliseret vand som erstatning for sodavand, og vi tilsætter is fra ismaskinen. Herefter måles drinken på GC( Gicelle) i Apparatlab. Del 2 kan fravælges eller erstattes med demonstration af et andet analyseapparat - f.eks. IR eller NMR, hvis det passer bedre ind i klassens niveau og læreplan.

 Kernestof
  • Analytisk kemi: fremstilling af standardkurver og måling af prøver
  • Analytisk kemi: kendskab til og forståelse af måleteknikker og målestrategiver
  • Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder kendskab til IR, NMR, GC og UV-vis.
Varighed

2-3 timer

Praktiske detaljer

I foråret 2024 afvikles dette forløb fortrinsvis i uge 11 (11.-15. marts). Der er udstyr til ca. 10 hold (eleverne arbejder sammen i to- eller tremandsgrupper). Ledige tider (F = formiddag, kl. 9-12, E = eftermiddag, kl. 13-16):

Man (F+E), Tir (F+E), Ons (F + E), Tor (F + E), Fre (F)

Der vil være 1-2 til stede fra instituttet, og vi forventer at du som lærer også hjælper til med øvelsens udførelse.

Øvelsesvejledning til den valgte syntese sørger vi for.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Indhold

Øvelsen er delt i to dele. Del 1 går ud på at udføre mikro-synteser af forskellige estre, der betegnes som aromastoffer. Eleverne går derefter rundt og undersøger de forskellige aromastoffer. Man beskriver lugtene af estrene og diskuterer brugen af aromastofferne. I del 2 skal eleverne oprense en ester ud fra et rå-syntese-produkt. Her kommer skilletragte og tørringsmidler i spil, og vi ender med et produkt, der enten kan sendes til NMR, eller eleverne udfører selv NMR-analysen på Susie i Apparatlab. Alternativt udføres smeltepunkt på Acetylsalicylsyre, hvis det passer bedre med klassens niveau.

 Kernestof
  • Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber,isomeri, og anvendelse for estere
  • Organiske reaktionstyper
  • Stofidentifikation ved spektroskopisk identifikation ved hjælp af 1H-NMR
  • Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese, oprensning og måling af smeltepunkt
Varighed

2-3 timer

Praktiske detaljer

I foråret 2024 afvikles dette forløb fortrinsvis i uge 16 (15.-19. april). Der er udstyr til ca. 10 hold (eleverne arbejder sammen i to- eller tremandsgrupper). Ledige tider (F = formiddag, kl. 9-12, E = eftermiddag, kl. 13-16):

Man (E), Tir (F+E), Tor (F + E)

Der vil være 1-2 til stede fra instituttet, og vi forventer at du som lærer også hjælper til med øvelsens udførelse.

Øvelsesvejledning til den valgte syntese sørger vi for.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Indhold

Forløbet indeholder flere elementer, der kan kombineres ud fra faglige og tidsmæssige perspektiver. Ved de enkelte elementer er der angivet tidsforbrug for elementet:

  • Forelæsning om plast- og polymerkemi – ca. 45 min.
  • Fremstilling af bioplast fra stivelse – ca. 45 min. Bemærk: plastmaterialet hærder af i løbet af et par dage.
  • Fremstilling af bioplast fra casein – ca. 45 min. Bemærk: plastmaterialet hærder af i løbet af et par dage.
  • Fremstilling af nylon – ca. 15 min.
  • Undersøgelse af effekten af krydsbindinger i PVA – ca. 15 min.
  • Måling og bestemmelse af plastmateriale på IR - ca. 15 min. pr. hold (det anbefales at mindre delhold (5-6 elever) udfører dette af flere omgange)
Kernestof
  • Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
  • Organisk kemi – makromolekyler, opbygning, egenskaber
  • IR spektroskopi
Varighed

2-4 timer

Praktiske detaljer

I foråret 2024 udbydes dette forløb i januar og februar som en del af de valgfrie forløb. Der er plads til ca. 30 i alt i laboratoriet, og vi tager os derfor den frihed at slå to klasser sammen, hvis efterspørgslen er stor. Man kan vælge mellem: formiddag, kl.  9-12, eller eftermiddag, kl. 13-16.

Der vil være 1-2 til stede fra instituttet, og vi forventer at du som lærer også hjælper til med øvelsens udførelse.

Øvelsesvejledning sørger vi for.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Indhold

Øvelsen går ud på at bestemme sammensætningen af forskellige uorganiske salte. De udleverede salte udsættes for fældnings- og redoxreaktioner, kompleksdannelse samt evt. test af flammefarve. Der arbejdes med grundstoffer fra både hoved- og undergrupper.

Kernestof
  • Grundstoffernes periodesystem
  • Tilstandsformer og opløselighedsforhold
  • Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
  • Stofidentifikation ved kvalitative analyser
  • Fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
  • Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Varighed

2-3 timer

Praktiske detaljer

Forløb til klasser afvikles i det omfang brugen af vores øvelseslaboratorier tillader. I efteråret 2023 er der mulighederpå følgende datoer: Nov: 23 + 27 + 28; Dec: 4 + 5 (kl. 8-12) + 7 + 11 + 12.

Der vil være 1-2 til stede fra instituttet, og vi forventer at du som lærer også hjælper til med øvelsens udførelse.

Øvelsesvejledning sørger vi for.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Hvis synteser er på programmet, er der en mulighed for at få kigget nærmere på jeres stoffer med NMR-teknikken. Der er både mulighed for at sende prøver til os med posten og til selv at komme ud og se nærmere på udstyret. Du kan finde flere informationer og rekvisitionen til prøverne HER.

Indhold

Online: Workshop i zoom, hvor vi leverer et kort oplæg om teorien bag og løsningsstrategien for spektrene. Derefter sendes eleverne ud i mindre grupper for at løse opgaver. Øvelsen omfatter et modul (2 timer) med H-NMR, og der kan tilvælges et ekstra modul (1 time) med C-NMR.

Klassebesøg: Der er også mulighed for at komme til SDUog løse NMR-opgaver. Vi har opgaver til alle niveauer, både H-NMR og C-NMR, og vi giver gerne en fremvisning af apparaterne ved samme lejlighed.
Du kan som flere andre lærere vælge at kombinere NMR-opgaveregning med et besøg i Apparatlab. Her deles klassen i to, hvor den ene halvdel laver eksperimentelt arbejde og den anden regner opgaver.

Kernestof
  • Kemiske bindingstyper, herunder struktur og stereoisomeri
  • Organisk kemi – stofkendskab, herunder opbygning
  • Stofidentifikation ved kvalitative analyser og spektroskopisk identifikation ved hjælp af 1H-NMR
  • Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Varighed

2-3 timer

Praktiske detaljer

Forløb til klasser på SDU afvikles i det omfang brugen af vores øvelseslaboratorier tillader.

Der vil være 1-2 til stede fra instituttet, og vi forventer at du som lærer også hjælper til med øvelsens udførelse.

Øvelsesvejledning og opgaver sørger vi for.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Forskningen i kemien foregår ikke altid i kittel. Vi kan lære meget om vores omverden ved at bygge molekyler i den virtuelle dimension. Når vi bygger i de programmer, vi har til rådighed på SDU, kan vi bygge rigtig stort - f.eks. proteiner, der er flere tusinde enheder lange og undersøge, hvordan de fungerer.

Indhold

Vi skal undersøge det protein, der kontrollerer, om vi kan smage umami. Øvelsen gør brug af en computersimulering af proteinet, så vi kan komme helt ind mellem atomerne. Vi starter med en introduktion til biokemien i proteiner – herunder specifikt for den smagsreceptor, der undersøges. Eleverne skal derefter arbejde med docking af molekyler i receptoren ved hjælp af computerprogrammet Schrödinger. Eleverne vil opnå indsigt i effekten af molekylets form på proteinets adfærd, og der vil være en dialog om funktionelle grupper, bindingsenergi og alle de komplicerede kemiske processer, der foregår lige på tungespidsen.

Eleverne kommer også til selv at afprøve receptoren rent fysisk, når vi prøver at smage på fødevarer med umami i, og ved hjælp af VR-programmet VIKING kan de selv komme til at stå midt i proteinet.

Kernestof
  • Kemiske bindingstyper, herunder hybridisering, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur og stereoisomeri
  • Organisk kemi – stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer, phenoler, amider og aminosyrer
  • Biokemi: opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for makromolekylerne carbohydrater, lipider, proteiner og enzymer
  • Homogene og heterogene kemiske ligevægte, herunder fordelingsligevægt, og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag
  • Termodynamiske tilstandsfunktioner; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb
Varighed

2-3 timer

Praktiske detaljer

Forløb til klasser afvikles i det omfang brugen af vores øvelseslaboratorier tillader.

Der vil være 1-2 til stede fra instituttet, og vi forventer at du som lærer også hjælper til med øvelsens udførelse.

Øvelsesvejledning sørger vi for.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Oplægsholder

Farmacistuderende

Indhold

'Idé til pille' handler om lægemiddeludvikling og tager afsæt i en case, hvor tusindvis af unge danskere er ramt af en uhelbredelig kønssygdom.

Forløbet består af en hel dag på SDU med foredrag og laboratoriearbejde. Foredraget, som forløbet indledes med, skal give gymnasieeleverne et fagligt fundament og en fælles referenceramme at bygge videre på. I laboratoriet vil eleverne omsætte deres viden i praksis.

Klasserne skal syntetisere og analysere deres eget lægemiddel.

Praktiske detaljer

Forløbet udbydes typisk over et par uger en gang hvert semester.

Læs mere og book 'Idé til pille'

Oplægsholder

Outreachkoordinator Lilian Skytte eller studerende på instituttet

Indhold

Få en guidet tur på instituttet, hvor vi præsenterer vores spændende forskningsområder og de faciliteter, vi har. Vi tager gerne specifikke ønsker i betragtning, f.eks. en tur i NMR-kælderen eller præsentationen af en helt særlig forskningsgruppe.

Varighed

20-40 min.

Praktiske detaljer

Rundvisningen kan gives fysisk eller virtuelt.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Science Show

Kom tæt på naturvidenskabens fænomener. Meget tæt.

Showmastere

Studerende fra Fysik og Kemi

Indhold

Vores showmastere kaster sig ud i vilde forsøg, når de eksperimenterer med alt det, man ikke skal prøve derhjemme. De leger med ild, flydende kvælstof, tryk og laboratoriets mest farverige stoffer. Gymnasie- og skoleklasser kan glæde sig til et lærerigt, sjovt og tempofyldt show, som bringer naturvidenskabens love og fænomener helt tæt på.

Showet kan bookes på SDU i Odense for mindst 50 personer og max 480 personer.
Showet kan desuden vises på skoler og gymnasier.

Kontakt for booking og mere information: Mail Allan Haurballe Madsen

Oplægsholder

Professor Jan O. Jeppesen

Indhold

Molekylær genkendelse er ansvarlige for et utal af vigtige biologiske processer, såsom baseparring og replikation af DNA, dannelse af cellemembraner og binding af lægemidler, hormoner og metabolitter til diverse receptorer. Indenfor de seneste 20 år har man erkendt vigtigheden af molekylær genkendelse, og man har fundet anvendelse for det til andre processer end de rent biologiske.

Ved hjælp af syntesekemi er man i dag i stand til at udnytte molekylær genkendelse til at fremstille eksempelvis molekylære sensorer, der kan bruges til at detektere sprængstoffet 2,4,6-trinitrotoluen (TNT), som bruges i de fleste landminer. Professor Jan O. Jeppesen er selv en del af dette forskningsfelt og vil fortælle om sit arbejde med noget, der er så småt, at det ikke kan ses med det blotte øje, men som på sigt kan redde livet for de udsatte personer, der lever tæt på eller arbejder med sprængstoffer.

Niveau

Kemi A

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU, online via zoom eller vi kan besøge klassen.

Du kan forberede dine elever på foredraget ved at gennemgå følgende materiale:

Sprængstofsensorer:

https://videnskab.dk/teknologi/danske-kemikere-vil-erstatte-bombehunde-med-kunstig-naese

http://www.sciencecodex.com/new_material_lights_up_when_detecting_explosives-174924

http://www.tv2fyn.dk/artikel/kunstig-snude-skal-supplere-bombehunde

Ecstacy sensorer:

https://www.rsc.org/news-events/articles/2017/may/ecstasy-chemcomm/

https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/naturvidenskab/nyheder2017/2017_05_02_ecstasydetection/

Bookning

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

 

Oplægsholder

Professor Jan O. Jeppesen

Indhold

I 1959 fremførte fysiker Richard Feynman en tale med titlen "There's Plenty of Room at the Bottom". Her udstedte han en udfordring om at lave en motor, der var under 1/64 kubiktomme, eller 0.26 mm3, med en dusør på $1.000.

Ingeniøren William McLellan fik præmien 11 måneder senere for en motor, som vejede 250 mikrogram. Formålet var blandt andet at sætte gang i en ny bølge af innovation, hvor man tænkte i mindre maskiner i stedet for kraftigere maskiner.

Men når man når en given størrelse, opstår der begrænsninger for mekaniske maskiner, og derfor bliver man nødt til at tænke nyt. Begrænsningerne kan overvindes ved at gå fra den makroskopiske verden, som vi kender, til den mikroskopiske verden, hvor man kan designe på molekylært niveau.

Nobelprisen i kemi i 2016 gik til Fraser Stoddart, Jean-Pierre Sauvage og Ben Feringa, med overskriften "for the design and synthesis of molecular machines". Men hvad er en molekylær maskine, og hvordan fremstilles de? Det, og meget andet, kan du få svar på, når professor Jan O. Jeppesen tager dig med ind i denne forunderlige verden, hvor hundrede af nutidens computere kan være på det areal, der svarer til størrelsen af ét enkelt sandkorn!

Niveau

Kemi A

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU, online via zoom eller vi kan besøge klassen.

Du kan forberede dine elever på foredraget ved at gennemgå følgende materiale:

Side 42 på følgende link: https://www.yumpu.com/da/document/read/17634472/arsskrift-2009-10-mb-velux-fondene

https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2016molekylmaskine.pdf

https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/naturvidenskab/nyheder_2016/2016_10_06_jeppesen_nobel

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Oplægsholder

Lektor Michael Petersen

Indhold

Jeg vil i foredraget starte med at fortælle om den fysiske baggrund for NMR-spektroskopi og dernæst fortælle, hvordan man kan optage og fortolke 1D NMR-spektre.

Dernæst vil jeg introducere 2D NMR og vise, hvordan jeg har brugt NMR-spektroskopi i min forskning i studier af LNA (locked nucleic acid), som er en kunstig byggesten i DNA.

LNA blev første gang syntetiseret på Syddansk Universitet i 1997, og DNA med LNA som byggesten er i kliniske tests som potentielle lægemidler.

Niveau

Kemi B

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU, online via zoom eller vi kan besøge klassen.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

 

Oplægsholder

Lektor Michael Petersen

Indhold

De fleste personer bliver ramt af bakterielle infektioner af og til. Vi bekæmper rutinemæssigt disse infektioner med antibiotika, og adgangen til effektive antibiotika er en af hjørnestenene i vores sundhedssystem.

Desværre kan bakterier blive modstandsdygtige, resistente, overfor antibiotika, og antibiotikaresistens udgør et stigende problem i Danmark og resten af verden.

Jeg vil i dette foredrag gennemgå, hvordan vi bekæmper bakterier med forskellige typer af antibiotika, og hvordan de virker - altsammen med en kemisk indgangsvinkel.

Niveau

Kemi C

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU, online via zoom eller vi kan besøge klassen.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Oplægsholder

Lektor Stefan Vogel

Indhold

Lipid-Nanopartikler og deres brug inden for lægemiddelvidenskab er inden for kort tid blevet en vigtig udvidelse af klassiske lægemiddelformuleringer. Der har været en markant udvikling med kombinationen af lipid-nanopartikler og biactive oligonukleotider (fx DNA og RNA) i de seneste år.

Et højdepunkt er fremstillingen af lægemidler ved hjælp af kemisk modificeret DNA og RNA i lipid-nanoformuleringer med det første produkt godkendt af FDA til behandling af patienter i 2019.

Der forskes nu for at udvide anvendelsesområder til mange forskellige sygdommer og der især arvesygdomme som hidtil ikke kunne behandles.

Niveau

Kemi A

En introdution i undervisningen før foredraget til de generelle cellestrukturer og arbejdsmønsteret i en celle vil gøre foredraget lettere tilgængeligt for eleverne.

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU, online via zoom eller vi kan besøge klassen.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Oplægsholder

Ph.d. Lilian Skytte

Indhold

Plastmateriale omgiver os på alle sider, men det er ikke ensartede materialer. Plast er bygget op af mange forskellige polymerer med hver deres egenskaber. Men hvad er en polymer egentlig?

I dette foredrag skal vi se på polymerernes opbygning og fremstilling helt ned på atom-niveau, vi tager fat i plastens historie, brugen af plast og i de udfordringer, vi møder med plastmaterialet i dag.

Få en introduktion til det mangeartede materiale og bliv lidt klogere på tandbørsten, drikkeflasken, poserne og alle de andre ting, vi er omgivet af.

Niveau

Kemi B

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU, online via zoom eller vi kan besøge klassen.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Oplægsholder

Professor Frants Roager Lauritsen

Indhold

Dyk ned i historierne om de mange stoffer, der dukker op i vores drikkevand – fra spildevand og pesticider, der blev fremstillet og brugt for mere end 40 år siden til rester af lægemidler og biprodukter af de renseprocedurer, vi benytter i dag.

I oplægget lægges der vægt på målinger og undersøgelser foretaget med Membran Inlet Masse Spektrometri (MIMS), der er en af de analysemetoder, der benyttes ved både overvågning af vandsystemer og til at undersøge udbredning af forurening.

Niveau

Kemi B

Varighed

45 minutter

Praktiske detaljer

Foredraget kan finde sted på SDU eller vi kan besøge klassen.

Booking

Kontakt Lilian Skytte på tlf. 6550 2508 eller mail lilsky@sdu.dk

Oplægsholder

Professor Jan O. Jeppesen

Indhold

Hæve-sænke-borde, computere og busser. Du omgiver du dig hver dag med massevis af maskiner i alle størrelser. Men forestil dig en maskine så lille, at du ikke kan se den med det blotte øje: En molekylær maskine. Jan O. Jeppesen fortæller i denne podcast om sin forskning i supramolekylær kemi. Podcasten er lavet i samarbejde med DFF.

Varighed

26 min.

Link

Mikroskopiske molekyle-maskiner kan blive fremtidens teknologi

Institut for Fysik, Kemi og Farmaci Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230
  • Telefon: 6550 3520

Sidst opdateret: 08.12.2023