SDU er syvendebedst i verden til idrætsforskning

Målt på videnskabelige publikationer og citationer er Institut for Idræt og Biomekanik (IOB) på SDU i den absolutte verdenselite.

Med en syvendeplads på den globale ranking af idrætsinstitutter slår IOB på SDU for alvor pladsen i idrætsforskningens superliga fast.
Academic Ranking of World Universities er en målestok, som verdens universiteter hvert år måler sig selv og hinanden op imod.

Som noget nyt har den forskning, der bliver publiceret fra sports- og idrætsinstitutter verden over, fået sin egen rangliste. Og her ligger SDU nummer syv ud af 400 universiteter.

“Vi er glade og stolte over den flotte placering på verdensniveau. Rankingen er et udtryk for, at vi står meget stærkt i den globale konkurrence. Instituttets forskning, der rummer både idrætsrelateret forskning og forskning i sundhed i muskler og led, har stor tyngde og publiceres internationalt med gennemslagskraft.” siger Jørgen Povlsen, institutleder på IOB.

Fem års gennemslagskraft

Han og ledelsen på SDU er især glade for placeringen, fordi ranglisten måler på publikationer fra hele fem år, fra 2011 til 2015. Syvendepladsen kan altså ikke tilskrives et enkelt år med ”gode ben”, men er udtryk for en årelang indsats og hårdt arbejde.

"Det er et udtryk for en flerårig bevidst satsning på instituttet, godt bakket op af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets ledelse. Ambitiøse forskningsledere på instituttet er gået forrest og dygtige unge og seniore medarbejdere i forskningsenheder og -centre har bidraget med iderigdom og dybde i deres forskning. Placeringen er en anerkendelse til alle videnskabeligt og teknisk-administrativt medarbejderes arbejde på instituttet,” mener Jørgen Povlsen.

Der findes mange ranglister, kaldet rankings, i den akademiske verden. Academic Ranking of World Universities hører til de mest prestigefyldte. Og placeringen kan ifølge Jørgen Povlsen bruges til at positionere SDU og IOB på flere fronter.

Løfter IOBs position

”Placeringen vil med sikkerhed betyde, at vi bliver endnu mere kendte og kan se frem til at løfte vores position som foretrukken partner for andre videnskabelige miljøer i verden,” siger han.

Rankings benyttes også i fondsansøgninger, til informationsmateriale og til at rekruttere studerende og nye ansatte.

Her kan du se listen, hvor SDU figurerer på en syvendeplads. Til sammenligning ligger Københavns Universitet nummer 15 og Aarhus Universitet i gruppen 101-150.

Academic Ranking of World Universities

ShanghaiRanking's Global Ranking